جشن استقلال و پایتختی که غیر رسمی تعطیل است

نگاه نو_پس از نشر اطلاعیه مبنی بر اعلان تعطیل چهار روزه در کابل به پیشواز از برگزاری جشن استقلال در رسانه‌های اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی ۲۸ اسد را تعطیل عمومی اعلام کرده است. به گفته مسوولان در این وزارت، اداره‌های دولتی پس از برگزاری جشن و با یک روز تعطیل، دوباره به کارشان آغاز خواهند کرد.

عبدالفتاح عشرت احمدزی، سخن‌گوی وزارت کار و امور اجتماعی روز شنبه، ۲۶ اسد اعلامیه‌های مبنی بر تعطیل چهار روزه در کابل را رد کرد و می‌گوید که امور اداره‌های دولتی یک روز پس از برگزاری صدمین سال‌روز جشن استقلال، آغاز خواهد شد. به گفته وی، آنان ۲۸ اسد یا صدمین سال‌روز جشن استقلال افغانستان را بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، تعطیل عمومی اعلان کرده اند.

این تصمیم وزارت کار و امور اجتماعی در حالی همگانی می‌شود که پُست‌هایی مبنی بر رخصتی چهار روزه در کابل توسط شماری از شهروندان در صفحات اجتماعی دست‌به دست شد. در پُست‌های که در فیس‌بوک نشر شد، آمده بود: «به دلیل تدابیر شدید امنیتی و تجلیل با شکوه از جشن استقلال، سر از روز یکشنبه، ۲۷ اسد الی چهارشنبه ۳۰ اسد تنها در کابل رخصتی میباشد.»

قرار است جشن صدمین سال‌روز استقلال کشور روز دوشنبه در کابل برگزار شود. مسوولان در کمیته برگزاری جشن استقلال تایید کرده اند که این جشن به دلیل مشکلات امنیتی، تنها در کابل برگزار خواهد شد. پیش از این، مسوولان در این کمیته گفته بودند که جشن استقلال را علاوه بر شهر کابل، در هفت زون دیگر برگزار خواهند کرد.

اطلاعیه‌هایی مبنی بر رخصتی غیررسمی در روزهای تعطیل عمومی بارها در رسانه‌های اجتماعی نشر شده که از سوی وزارت کار و امور اجتماعی رد شده است. بیش‌تر شهروندان افغان به دلیل حضور در رسانه‌ها اجتماعی، به‌ویژه فیس‌بوک، اطلاعیه‌‌های تایید ناشده را درست می‌پندارند.

یک روز تعطیل؛ چندین روز تعبیر

تعطیل عمومی برای جشن برگزاری استقلال در حالی اعلام می‌شود که چهار روز تعطیل برای عید قربان نیز سکته‌هایی را در کار اداره‌ها دولتی و خصوص ایجاد کرد. در روزهای پس از تعطیلات عید، بخشی از اداره‌های خصوصی برای چند روز بسته ماند و شماری از کارمندان در اداره‌های دولتی نیز در کارهای‌شان حاضر نشدند.

با توجه به فاصله اندک زمانی میان تعطیل عیدی و برگزاری جشن صدمین سال‌روز استقلال، شماری از کارمندان دولتی و خصوصی، به ویژه افرادی که در برای تجلیل از عید به ولایات سفر کرده بودند، با تاخیر در وظایف‌شان حاضر شدند. این در حالی است که تعطیلات عید روز سه‌شنبه به پایان رسید و قرار شد که تمامی کارمندان اداره‌های دولتی و خصوصی روز چهارشنبه، ۲۴ اسد در کارهای‌شان حاضر شوند.

در همین حال، با وجود باز بودن مکاتب و دانش‌گاه‌ها، شمار زیادی از دانش‌جویان روز چهارشنبه، ۲۵ اسد به درس‌های‌شان حاضر نشدند. حسیب‌الله احرار، یک‌تن از استادان انستیتوت میخانیکی کابل افزود که به دلیل رخصتی‌های خودسرانه، شماری از دانش‌آموزان در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، به درس‌ها حاضر نشدند.

تعطیل‌های عمومی در کشور در حالی به شکل خودسرانه طولانی می‌شود که بر اساس باورهای عامه، شهروندان یک یا دو روز در میان روزهای تعطیلی را نیز تعطیل می‌دانند.

شکایت‌ها از تعلل در اعلان روزهای تعطیلی

شماری از شهروندان با انتقاد از تعلل وزارت کار و امور اجتماعی هنگام اعلام روزهای تعطیلی،‌ می‌گویند که بیش‌تر مواقع با اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شوند.

دست‌به‌دست شدن اطلاعیه نادرست در رسانه‌های اجتماعی برای شماری از شهروندان پرسش‌برانگیز شده است. شماری از شهروندان با انتقاد از وزارت کار و امور اجتماعی می‌گویند که تعلل در اعلان روزهای تعطیلی باعث ایجاد تردید برای آنان می‌شود. به گفته این شهروندان، آنان بیش‌تر مواقع از طریق رسانه‌ها اجتماعی اطلاعات نادرست را از آدرس شماری از وزارت‌ها دریافت می‌کنند که پس از گذشت زمانی،‌ به شکل رسمی از سوی اداره‌های دولتی رد می‌شود و آنان را با مشکلاتی روبه‌رو می‌سازد.

ذبیح‌الله، مالک یک مرکز آموزشی در شهر کابل می‌گوید که به دلیل نشر اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی، آنان نیز به دانش‌آموزان از تاخیر در درس‌های‌شان خبر داده اند. وی افزود که پس از نشر اطلاعیه وزارت کار و امور اجتماعی، آنان مجبور شده اند که دوباره به دانش‌آموزان‌شان آگاهی بدهد.

این شکایات در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش، اطلاعیه مبنی بر تمدید رخصتی تابستانی مکاتب دولتی نیز پس از نشر در رسانه‌های اجتماعی، از سوی وزارت معارف رد شد. مسوولان در آن وزارت تایید کردند که روند درسی در مکاتب پس از سپری شدن تعطیلات عید، آغاز شده است.