جاده‌های خلوت کابل؛ برای صلح تصمیم گرفته می‌شود

تدابیر شدید امنیتی در کوچه و پس‌کوچه‌های کابل و احضارات درجه یک امنیتی در ساحات نزدیک به تالار لویه‌جرگه، کم‌پیشینه است.

نگاه نو_ نیرو‌های امنیتی در ساحات مختلف شهر کابل ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند تا از وقوع رخ‌داد‌های خونین در آستانه و روز‌های برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح جلوگیری کنند.

مقام‌های وزارت داخله کشور می‌گویند که احضارات درجه یک امنیتی در اطراف تالار لویه‌جرگه روی‌ دست گرفته شده است. نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله کشور، می‌گوید که تدابیر امنیتی در اطراف تالار لویه‌جرگه شدید است، اما هیچ جاده‌ی عمومی در اطراف این تالار به روی رفت‌و‌آمد بسته نیست.

کابل، شهری با بیش از پنج میلیون نفوس، ظرفیت زیاد ایست‌های بررسی را ندارد. یک نقطه شهر کابل اگر به روی رفت‌و‌آمد محدود شود، نقاط دیگر شهر کابل مزدحم می‌شود. این روز‌ها که ایست‌های بازرسی در شماری از ساحات شهر کابل زیاد شده است، باشنده‌های این شهر نیز کم‌تر رفت‌‌و‌آمد می‌کنند و جاده‌های شهر کابل خلوت‌تر شده است.

حکومت برای برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح، تمام ادارات دولتی در کابل را از امروز شنبه، ۷ ثور، تا ۱۲ ثور رخصت اعلام کرده است.

در روز‌های رخصتی، شلوغی شهر کابل نسبتاً‌ کم می‌شود، اما یک تعداد از مردم برای خرید و تفریح به سطح شهر بیرون می‌شوند. برخلاف روز‌های دیگر رخصتی، تدابیر شدید امنیتی در سطح شهر، لذت رخصتی یک‌هفته‌ای باشنده‌گان کابل را کم‌تر کرده است.

این رخصتی یک‌هفته‌ای در کابل برای برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح است. قرار است این جرگه روز دوشنبه، نهم ثور، گشایش یابد و تا ۱۲ ثور ادامه پیدا کند. در حال حاضر حدود سه هزار غیر‌نظامی و دو هزار نظامی برای برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح به صورت مستقیم کار می‌کنند. در این جرگه قرار است که حدود سه هزار نفر از اقشار مختلف جامعه حضور داشته باشند.

مسوولان برگزاری جرگه بزرگ مشورتی صلح می‌گویند که تمام آماده‌گی‌ها به ویژه تدابیر امنیتی برای برگزاری این جرگه روی‌ دست گرفته شده است.

تدابیر شدید امنیتی این جرگه چهره‌ی شهر را برای شماری از باشنده‌های کابل نگران‌کننده ساخته است.

غفار صفا، استاد دانشگاه و باشنده شهر کابل، می‌گوید که این روز‌ها قدم‌زدن در شهر کابل نگران‌کننده است. آقای صفا افزود که نیرو‌های امنیتی در چهارراهی‌های شهر به حالت آماده‌باش قرار دارند و آدم طوری حس می‌کند که گویا کابل در معرض تهدید بلند امنیتی است. این استاد دانشگاه تصریح کرد که نیرو‌های امنیتی باید به شکل غیر‌محسوس امنیت شهر کابل را تأمین کنند تا مردم از لحاظ روحی و روانی اذیت و آزار نشوند.

در همین حال عنایت،‌ تکسی‌ران در شهر کابل، می‌گوید که صبح وقت از خانه برای کار کردن بیرون می‌شود، اما مردم کم‌تر به رفت‌و‌آمد می‌پردازند و کار او هم «پرچاو» است. به گفته او، هر‌باری که یک رخ‌داد امنیتی به وقوع می‌پیوندد یا تهدیدات امنیتی بلند می‌رود، درآمد روزانه آنان هم به دلیل نبود سواری خیلی کم می‌شود. او از کم شدن کار در جریان هفته روان که رخصتی است، ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که تنها راه درآمد خانواده ۵ نفری‌‌اش تکسی‌رانی است.

عنایت از بند بودن یک جاده فرعی و یک جاده عمومی در نزدیک تالار لویه‌جرگه شکایت کرد و گفت که این مسیر از چندین روز به این طرف به روی موتر‎ها بسته است. نیرو‌های امنیتی این دو جاده را به منظور تأمین امنیت به روی موتر‌ها بسته‌اند.

از روز پنج‌شنبه گذشته به این طرف تنها کار تکسی‌رانان محدود نشده است، بل شماری از دست‌فروشان و دکان‌داران نیز از کم شدن خرید و فروش در شهر کابل شکایت می‌کنند.

محمدرضا در ناحیه پنجم شهر کابل دکان بوت‌فروشی دارد. او می‌گوید که مردم می‌ترسند و در شهر برای خرید و فروش نمی‌آیند. محمدرضا افزود: «خدا کند که صلح بیاید، یک هفته رخصتی و نبود کار مشکلی نیست،‌ مقصد که صلح بیاید و از شر جنگ و بدبختی خلاص شویم.»

تأمین صلح در کشور، تنها آرزوی این باشنده شهر کابل نیست.

چهار دهه جنگ در کشور، نفرت سنگینی در دل بیش‌تر افغان‌ها نسبت به جنگ ایجاد کرده است. در طول این مدت چندین میلیون نفر کشته و زخمی‌ شده‌اند. حکومت نیز با برگزاری جرگه مشورتی صلح، تلاش دارد که حدود و جهت گفت‌و‌گو با گروه طالبان را مشخص کند.