ثبت ۵۵۱ بیمار کرونایی از اتباع افغان در مشهد

دکتر محمدجعفر صادقی اظهار کرد: تاکنون سه مرحله غربالگری از اتباع افغانستانی در مشهد انجام و ۵۵۱ بیمار کرونایی از مهاجران افغانستانی در خراسان رضوی ثبت شده است.

خبرگزاری فارس؛ مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: پیشگیری و درمان برای حفظ سلامتی کل یک جامعه، ایرانی و غیرایرانی نمی‌شناسد و و در بحران کرونا بخش بهداشت و درمان با همین اصل به خدمت‌رسانی پرداخته است.

وی ادامه داد: در این مدت، سه مرحله غربالگری از اتباع افغانستانی در مشهد انجام شد که در مرحله اول ۲۷۱ هزار و ۷۱۹ نفر و در مرحله دوم که بیشتر جامعه هدف با بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی مدنظر بود، ۲۴ هزار و ۶۷۱ تبعه افغانستانی غربالگری شدند و در سومین مرحله غربالگری که هنوز به اتمام نرسیده است، تاکنون ۲۳ هزار و ۹۱۱ تبعه افغانستانی غربالگری ویژه کرونا شده‌اند.

صادقی گفت: در نتیجه این غربالگری‌ها از ۲ هزار نفر که مشکوک به کرونا بودند و علائم داشتند، نمونه آزمایشگاهی گرفته‌ شد. در مجموع در این سه مرحله، تعداد بیماران کرونایی ثبت‌ شده اتباع افغانستانی به ۵۵۱ نفر رسید.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه شناسایی نشدن تمام بیماران کرونایی در یک جامعه، به معنی تبعیض نیست، بیان کرد: تعداد زیادی از افراد مبتلا به ویروس کرونا به‌دلیل شرایط این بیماری، ناشناخته هستند که این مورد در تمام دنیا هم به همین شکل است و هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند که تمام بیماران کرونایی خود را شناسایی کرده، حال اینکه هویت و ملیت افراد چه باشد، ملاک علمی نیست و قطعا سلامت جامعه و کمک به جلوگیری از وضعیت تشدید بیماری است که برای بخش بهداشت و درمان اهمیت دارد.