ثبات در افغانستان جزو منافع ملی پاکستان است

نگاه نو_ “کنفرانس صلح افغانستان” به میزبانی پاکستان و در شهر بوربان امروز (شنبه) با حضور سیاستمداران ارشد افغان آغاز شد. وزیر خارجه پاکستان در مراسم آغاز به کار این کنفرانس گفت: اسلام آباد به حاکمیت و یکپارچگی ارضی افغانستان احترام گذاشته و از برقراری صلح در این کشور حمایت می‌کند.
به نوشته روزنامه نیشن، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد: ما مصمم به داشتن روابط دو جانبه بر اساس اصول عدم مداخله، احترام دو جانبه و منافع مشترک با همسایگان و کشورهای دیگر هستیم.

وی افزود: مردم افغانستان دیگر نباید مورد رنج قرار بگیرند. برقراری صلح و ثبات در افغانستان جزو منافع ملی پاکستان است. ما امیدواریم که افغانستان با یک رهبری منتخب و به نمایندگی از تمام مردم افغانستان، حضوری پر رنگ داشته باشند.

وزیر خارجه پاکستان اضافه کرد: تاکنون اقدامات بی اعتمادساز بسیاری از سوی دشمنان مشترک ما انجام گرفته که روابط ما را تحت تأثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: متهم کردن یکدیگر کمکی به کشورها نمی‌کند. باید اقداماتی در جهت ایجاد اعتماد دو جانبه انجام گیرد.

قریشی ادامه داد: دو کشور نباید اجازه دهند سرزمین‌های آنها توسط افراد دیگر مورد سو استفاده قرار گیرد. پاکستان و افغانستان به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستند.

وزیر خارجه پاکستان تاکید کرد: زمانی که دیگران تصور می‌کردند راه حل نظامی بهترین راه حل برای افغانستان است، ما همواره بر این باور بودیم که راه حل به دست آمده از مذاکرات سیاسی تنها راه است.

او اضافه کرد: پاکستان راه روند صلح افغانستان را با حسن نیت و مسئولیت مشترک هموار کرده است و در همین مسیر گام بر می‌دارد.

در حال حاضر آمارها نشان می‌دهد که دست کم ۲.۷ میلیون پناهجوی افغان در پاکستان زندگی می‌کنند و که نزدیک به ۱.۴ میلیون نفر از آنها به طور رسمی ثبت نام کرده‌اند.

هم چنین در این کنفرانس برخی از چهره‌های سرشناس افغانستان حضور دارند که در میان آنها می‌توان به گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، عطا محمد نور، والی سابق بلخ، محمد محقق، معاون سابق رئیس جمهوری افغانستان و عبداللطیف پدرام، کاندیدای ریاست جمهوری اشاره کرد.

حکمتیار در این کنفرانس مخالفت خود را با مداخله نظامی در افغانستان اعلام کرد و گفت: مذاکرات میان طالبان و آمریکا برای حل مساله افغانستان کافی نیست و تنها افغانها می‌توانند این مساله را حل کنند.

قرار بود حامد کرزای، رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز در این کنفرانس شرکت کند اما به دلیل محدودیت زمانی از شرکت در آن خودداری کرد.