تکتیک جدید ماین‌گذاری‌ های طالبان در کابل

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طالبان در روزهای اخیر از روش‌های کاملاً جدید برای ماین‌گذاری ها در شهر کابل استفاده می‌کنند.

معاونیت اول ریاست جمهوری افغانستان روز دوشنبه ۲۲ فبروری (چهارم حوت) به نقل از آقای صالح در صفحۀ فیسبوک‌اش نگاشت که طالبان “برمه‌های ویژۀ را از پاکستان خریداری کرده” و از آن برای ماین‌گذاری در جاده‌های شهر کابل استفاده می‌کنند.

آقای صالح همچنان گفته است: “این برمه‌ها را عمدتاً در موترهای سراچه جابجا می‌سازند و با توقف یک الی دودقیقه‌ای می‌توانند یک سوراخ به عمق ده سانتی‌متر در سرک ایجاد نموده و به عجله و شتاب بم را که همرنگ سرک است جابجا می‌سازند.”

آقای صالح همچنان گفته است که آنان در این مورد اسناد و شواهدی زیادی در اختیار دارند که طالبان این برمه‌ها را از پاکستان به افغانستان انتقال داده و در حال حاضر “این روش آدم‌کشی و ترور آنان افشا شده است”.

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که از مدتی به این‌سو مسوولیت تامین امنیت کابل را نیز به عهده دارد افزوده که به منسوبین پولیس دستور داده شده که موترهای نوع “سراچه و تمامی موتر‌های غرفه‌دار” را بررسی دقیق کرده و جلو این روش تازۀ گروه طالبان را بگیرند.

آقای صالح همچنان تاکید کرده که در انفجار ماین کنار جاده روز گذشته در ساحۀ برکی شهر کابل، طالبان از همین تکتیک استفاده کردند.

این انفجار که عصر دیروز یک واسطۀ نظامی “رنجر” را هدف قرار داد در آن، چهار نفر کشته و پنج تن دیگر که بیشتر شان غیرنظامیان بوده اند، زخمی شدند.

معاون اول ریاست جمهوری انفجار دیروز را به طالبان نسبت داده است، اما این گروه تا اکنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.