توقف استخراج سنگ مرمر به دلیل باج خواهی

استخراج سنگ مرمر در هرات به دلیل باج خواهی طالبان و تهدید آنها در صورت پرداخت نکردن مالیات به‌طور کلی متوقف‌ شده است.

نگاه نو_ مسئولان اتحادیه صنعت‌ هرات افغانستان می‌گویند که توقف استخراج سنگ مرمر در افغانستان به دلیل باج خواهی طالبان
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه هشت صبح، طالبان به‌تازگی در پیامی با سربرگ رسمی «امارت اسلامی افغانستان» به شرکت‌های تولیدی، صنعتی و تجارتی هرات هشدار داده که عدم پرداخت مالیات منجر به توقف اموال صنعتی و تجارتی خواهد شد.
حمید الله خادم، رئیس اتحادیه صنعت‌گران هرات می‌گوید که طالبان از تاریخ اول آبان ماه سال جاری با تهدیدهای تلفنی خواستار پرداخت مالیات از استخراج مرمر هرات شدند.
طالبان گفته‌اند: «صنعت‌گران هرات باید هزینه‌ای برابر با آنچه به دولت افغانستان پرداخت می‌کنند، به امارت اسلامی افغانستان نیز بپردازند.»
به گفتهٔ رئیس اتحادیه صنعت‌گران هرات، طالبان تهدید کرده‌اند که در صورت عدم پرداخت مالیات، مانع استخراج معادن می‌شوند و استخراج سنگ مرمر را متوقف می‌سازند.
حمید الله خادم همچنین می‌افزاید که تهدیدهای تلفنی مداوم طالبان درنهایت منجر به توقف کامل استخراج سنگ مرمر در هرات شد.
در استان هرات بیش از ۴۰ شرکت استخراج سنگ مرمر فعالیت می‌کنند. سنگ مرمر استان هرات توانسته است در بین ۵۳ کشور دارنده سنگ مرمر، مقام نخست را برای افغانستان به دست آورد.
سنگ مرمر هرات که از مرغوب‌ترین سنگ‌های تزیینی جهان است، مورد توجه جهانی قرارگرفته است. مرغوبیت سنگ مرمر هرات که در شهر چشت شریف در ‌۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق شهر هرات واقع است.
شهر هرات تا امروز پذیرای چندین کنفرانس بین‌المللی سنگ مرمر بوده است.