تنش در مستوفیت بادغیس و پرداخت نشدن معاش کارمندان

نگاه نو_ از چندی به این‌ سو میان رییس و کارمندان مستوفیت بادغیس تنش‌هایی ایجاد شده است. برخی کارمندان ادعا دارند که رییس با آنان برخورد تند و توهین‌آمیز می‌کند، اما رییس مستوفیت این ادعا را بی‌اساس می‌داند.

منابع معتبر که از ذکر نام‌شان خودداری می‌کنند، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار داده‌اند که نشان می‌دهد میان والی/استاندار و مستوفی بادغیس نیز مشکلاتی وجود دارد که عامل آن تأیید نشدن پول دسترخوان والی از سوی مستوفی است.

مستوفی و دفتر والی بادغیس تیره بودن روابط میان اداره محلی و مستوفیت را نمی‌پذیرند. با افزایش تنش‌ها در مستوفیت، یکی از کارمندان ارشد این نهاد از سوی والی به عنوان سرپرست مقرر شد، اما به دلیل آن‌که امضایش نزد نماینده‌گی بانک مرکزی در بادغیس اعتبار نداشت، معاش ماه حوت کارمندان دولت تاکنون پرداخت نشده است.

فعالان مدنی نگران اوج گرفتن تنش‌ها میان مقام‌های محلی بادغیس هستند و از حکومت مرکزی می‌خواهند که مشکلات به میان آمده را هرچه زودتر حل کند. قرار است بزرگان و اعضای شورای ولایتی به هدف بررسی قضیه و یافتن راهی برای حل‌وفصل آن، پا پیش بگذارند.

دعوا سر پول دسترخوان والی
اختلاف‌ها میان رییس و کارمندان مستوفیت بادغیس زمانی به بیرون درز کرد که برخی کارمندان ادعا کردند از برخورد تند و توهین‌آمیز رییس شاکی‌اند. منابع معتبر به نقل از کارمندان مستوفیت بادغیس به روزنامه ۸صبح می‌گویند که مستوفی در اجرای قانون سخت‌گیرانه عمل می‌کند و همین مسأله اعتراض‌هایی را به همراه داشته است.

اجرای جریمه‌های سنگین بر افرادی که از چندی پیش جواز کسب‌وکار داشتند و پس از ترک پیشه به حکومت مالیات پرداخت نکردند، یکی از شکایت‌های مهم در پیوند به عمل‌کرد مستوفی بادغیس می‌باشد.

برخی کارمندان مستوفیت هم ادعا دارند که با تأخیر ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای در حضور به محل کارشان به دستور رییس تمام روز را غیر‌حاضر می‌شوند، اما رییس مستوفیت بادغیس در صحبت با خبرگزاری این ادعا را بی‌اساس می‌داند.

منابع معتبر محلی در بادغیس با خودداری از ذکر نام‌شان می‌گویند که تنش‌ میان کارمندان و رییس مستوفیت پس از آشکار شدن مشکلات والی و مستوفی شدت گرفت.

دلیل تنش والی و مستوفی منظور نشدن پول دسترخوان ولایت از سوی مستوفی عنوان شده است. به گفته‌ی منابع، والی بادغیس خواهان پرداخت پول دسترخوان ولایت پیش از موعد قانونی بود و مستوفی مانع آن شد.

مشکلات والی و مستوفی زمانی اوج گرفت که زمزمه‌ها در مورد معرفی والی جدید برای ولایت بادغیس از سوی هواداران عبدالله عبدالله (حکومت همه‌شمول) مطرح شد و والی از مستوفی خواست پول دسترخوان را یک‌ ماه قبل از موعد قانونی در اختیارش قرار دهد.

پرداخت نشدن معاش کارمندان دولت
چند روز پیش اداره محلی بادغیس طی مکتوبی عبدالخالق ژکفر، یکی از کارمندان ارشد مستوفیت را در نبود مستوفی به عنوان سرپرست مستوفیت معرفی کرد. منابع محلی ادعا دارند که این اقدام در پی افزایش مشکلات میان والی و مستوفی صورت گرفته است.

نماینده‌گی بانک مرکزی (د افغانستان بانک) در بادغیس امضای فردی که از سوی والی به عنوان سرپرست مستوفیت معرفی شده بود را بی‌اعتبار دانست و همین سبب تأخیر در پرداخت معاش کارمندان دولت شد.

جنیدالله اشکانی، از فعالان مدنی بادغیس، در صحبت با خبرگزاری می‌گوید که معاش ماه حوت کارمندان دولت در بادغیس به دلیل مشکلات به میان آمده در مستوفیت و تنش‌های والی و مستوفی تاکنون پرداخت نشده است.

به گفته‌ی او پس از معرفی سرپرست مستوفیت از سوی والی بادغیس، مستوفی راهی کابل شد و با مسوولان وزارت مالیه مشکلات خود را در میان گذاشت. مستوفی دوباره به بادغیس بازگشت تا کارش را هم‌چنان به عنوان رییس این نهاد ادامه دهد.

منابع محلی ادعا دارند که با تماس مسوولان وزارت مالیه با والی بادغیس مشکلات میان مستوفی و والی حل شد، اما تنش میان کارمندان مستوفیت و رییس هنوز به قوت خود باقی است.

کارمندان مستوفیت بادغیس روز پنج‌شنبه، بیست‌ونهم حوت سال ۱۳۹۸ خورشیدی، با حضور در تجمعی اعتراضی مقابل ساختمان مستوفیت، اجازه ندادند مستوفی وارد دفتر کارش شود و بر ضد او شعار دادند.

بزرگان و اعضای شورای ولایتی پادرمیانی کنند
دفتر والی بادغیس و رییس مستوفیت در صحبت با خبرگزاری ادعاها در مورد بروز مشکلات میان والی و مستوفی را بی‌اساس می‌دانند و به روایت آن‌ها روابط بین ولایت و مستوفیت عادی است.

یک مقام محلی بادغیس که نمی‌خواهد از وی نام برده شود، می‌گوید والی و مستوفی مشکلی ندارند و تنها میان کارمندان مستوفیت و رییس آن نهاد تنش‌هایی ایجاد شده است.

این مقام محلی می‌افزاید که با ختم رخصتی‌های سال ‌نو، مشکلات رییس مستوفیت و کارمندان آن، روز یک‌شنبه، سوم ماه حمل ۱۳۹۹ خورشیدی در مشورت با بزرگان، موی‌‌سفیدان و اعضای شورای ولایتی بررسی خواهد شد.

سیدجواد حسینی، رییس مستوفیت بادغیس، نیز در گفت‌وگو ادعاها در مورد رفتار تند و توهین‌آمیز در برابر کارمندان مستوفیت را بی‌اساس دانسته و ادعا دارد که رفتارش با کارمندان دوستانه است و تنها می‌خواهد قانون را اجرا کند.

او می‌افزاید که مطابق قانون به عنوان رییس مستوفیت کارش را ادامه می‌دهد و اگر پادرمیانی بزرگان و اعضای شورای ولایتی مشکلات را خاتمه ندهد، حکومت مرکزی باید وارد عمل شود و تصمیم نهایی را بگیرد.

جنیدالله اشکانی، از فعالان مدنی بادغیس، تداوم تنش‌ها میان مقام‌های محلی را نگران‌کننده می‌داند و از آنان می‌خواهد هرچه زودتر مشکلات‌شان را پایان دهند.

تا هنوز مشخص نیست که سرانجام مشکلات به میان آمده در بادغیس به کجا ختم می‌شود و به نظر می‌رسد موارد پیدا و پنهان زیادی در کش‌وقوس‌ها بین والی و مستوفی و مستوفی و کارمندان مستوفیت وجود دارد که گذشت زمان ممکن است آن‌ها را آشکار کند.