ترورهای هدفمند؛ دو مجری مطرح تلویزیونی افغانستان را ترک کردند

دو مجری مطرح تلویزیونی افغانستان به خاطر موج اخیر ترورهای هدفمند خبرنگاران و فعالان اجتماعی این کشور را ترک کردند.

فرحناز فروتن، مجری برنامه‌های سیاسی در تلویزیون‌های کابل در توییتر تایید کرده است که به فرانسه “پناه” گرفته است.

خانم فروتن مصاحبه‌هایی با مقام‌های عالی‌رتبه دولت داشت و از جمله مصاحبه او، بدون روسری با سخنگوی طالبان در مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح افغانستان در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.

مختار لشکری مجری برنامه پرطرفدار مصاحبه طنز “کاکتوس” در تلویزیون یک کابل است که در این برنامه با چهره‌های سیاسی دولتی و مقام‌های پیشین طالبان به شیوه طنز مصاحبه‌های چالشی می‌کرد.

در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، مختار لشکری می‌گوید برای محافظت از جان خود افغانستان را ترک کرده است.

او که ظاهرا در فرودگاه کابل صحبت می‌کند، می‌گوید: “چه باید کرد، خبرنگاران آسیپ‌پذیرترین قشر جامعه اند، بدون هیچ محافظت امنیتی در تیرس مخالفان قرار دارند و کم در این مدت نشنیدیم از حوادثی که برای خبرنگاران اتفاق افتاده، من هم از کسانی هستم که برای مقطعی در خارج از کشور زندگی کنم.”

او افزوده که “برخواهد گشت” اما نگفته که چه زمانی و به کدام کشور رفته است.

https://www.instagram.com/tv/CKaehh5HYgt/?igshid=zroox2slmy1w

خانم فروتن در توییتر نوشته که “با ویزه طولانی مدت” به فرانسه رفته است. او افزوده که او به “پناه بردن” از کشور خارج شده، نه برای “پناهندگی”.

منابع متعدد به بی‌بی‌سی گفته‌اند که در پی موج حملات اخیر در افغانستان “شمار زیادی” از روزنامه‌نگاران و چهره‌های تلویزیونی افغانستان را یا به صورت موقت یا به صورت دایمی ترک کرده‌اند.

ده روز پیش نصرت پارسا، یکی از خبرنگاران افغان در ویدئویی که پس از رسیدن به ترکیه در فیسبوکش نشر کرد، گفت به دلیل تهدیدهای امنیتی کشورش را ترک کرده است.

آقای پارسا گفت: “برای اینکه کشته نشوم افغانستان را ترک کردم. امکانات مالی برای فرار نداشتم. زمانی‌که از افغانستان بیرون شدم، دار و ندار من دوصد دلار بود.”

ترورهای هدفمند خبرنگاران در افغانستان

در دو ماه اخیر، شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی در افغانستان هدف ترور افراد مسلح ناشناس قرار گرفته اند یا هم به طرز مشکوکی جان باخته اند.

چندی پیش، فهرستی تهدیدآمیز نام‌های شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی در شبکه‎ های مجازی نشر شد که امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان آن را به طالبان نسبت داد.

طالبان مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته و آن را محکوم کرده است.

هفته گذشته، در پی ترور دو قاضی زن در کابل، راس ویلسون شارژدافیر، سفارت ایالات متحده آمریکا به طور ضمنی طالبان را مسئول این گونه حملات دانسته و نوشت که “چنین اقداماتی که این گروه مسئولیت آن را به دوش دارد، خشم جهان را برمی‌انگیزد و باید متوقف شود، اگر قرار است صلحی به افغانستان بیاید.”