تحصیل بیش از ۴۰ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران

سفیر افغانستان در ایران: در تمام ایران بیش از 40 هزار دانشجو از میان مهاجران افغانستان در دانشگاه‌های مختلف تحصیل می‌کنند از جمله بیشتر آن‌ها با استفاده از بورسیه‌هایی که از افغانستان در مقطع لیسانس و ارشد و دکتری هستند.

نگاه نو_ به گزارش ایسنا، عبدالغفور لیوال پنجم شهریور/سنبله ماه در جشن ۴۰ سالگی دانشگاه شهرکرد، اظهار کرد: تعدادی از دانشجویان افغان در مقاطع ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند و ۳۰ نفر از اساتید دانشگاه‌های مختلف افغانستان در مقطع ارشد و دکتری در ایران درس می‌خوانند.

وی افزود: آنچه برای ما قابل بحث بوده این است که در تمام رشته‌های تخصصی زیرساختی همچون کشاورزی و علوم مهندسی که نیاز کشور افغانستان است در اینجا امکانات فراگیری دانش برای آن‌ها وجود دارد.
لیوال گفت: چهارمحال و بختیاری اقلیم بسیار مشابهی به افغانستان دارد و از لحاظ محیط زیست فضا و شرایط زراعتی برای دانشجویان کشاورزی و دامپروری باید یکی از دانشگاه‌های پرجاذبه باشد.
وی بیان کرد: در تمام ایران بیش از ۴۰ هزار دانشجو از میان مهاجران افغانستان در دانشگاه‌های مختلف ایران تحصیل می‌کنند و بیشتر آن‌ها از طریق بورسیه در مقطع لیسانس، ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند.
سفیر افغانستان در ایران گفت: دانشجویان افغان به دو گروه تقسیم می‌شوند یک دسته از میان مهاجران افغانستان مقیم ایران از طریق کنکور به دانشگاه‌ها راه می‌یابند و دانشجویانی که سهمیه بورسیه از سوی وزارت علوم دارند.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد دانشجویان خارجی در تمام ایران افغان هستند، امید است با در نظر گرفتن روابط فرهنگی، در آبادانی افغانستان مفید باشند.