تجاوز جنسی به زنان در افغانستان؛ ‘ثبت ۵۶۹ پرونده در سه سال’

دادستانی کل افغانستان اعلام کرد که در سه سال گذشته ۵۶۹ مورد پرونده تجاوز جنسی به زنان در سراسر افغانستان در این اداره ثبت شده است.

سینا شنا منصور، معاون بخش مبارزه با خشونت علیه زنان این اداره امروز سه‌شنبه (ششم عقرب/آبان) در یک نشست خبری در کابل گفت که تنها در سال جاری سه هزار مورد خشونت علیه زنان ثبت شده از جمله ۱۷۳ مورد آن تجاوز جنسی بوده است. او گفت ۲۸۷ نفر در این ارتباط محکوم به مجازات شدند.

خانم منصور تاکید کرد که در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ خورشیدی به ترتیب ۱۹۵ و ۲۰۱ مورد تجاوز جنسی در سراسر افغانستان ثبت شده و مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند.

او گفته بیشترین میزان تجاوز جنسی در ولایت‌/استان های کابل، بلخ و هرات ثبت شده است.

خانم منصور به پرونده‌های رسیدگی شده به تجاوز جنسی اشاره کرد و گفت فردی که متهم به تجاوز جنسی و قتل دختری به نام نور جهان در ولایت جوزجان بود، به ۳۰ سال حبس محکوم شده است. براساس گزارش‌ها در بهار امسال متجاوز ابتدا این دختر ۲۱ ساله را خفه و بعد به او تجاوز کرده بود.

او همچنین به پرونده دیگری اشاره کرد که مربوط به هفت مرد متهم به تجاوز جنسی در ولایت بلخ بود و گفت این پرونده به دادگاه عالی افغانستان ارجاع شده است.

خانم منصور افزود که پرونده تجاوز یک سرباز ارتش به دختر خردسال در ولایت فاریاب نهایی و متهم به ۲۰ زندان محکوم شده است.

سال گذشته گزارش‌های زیادی درباره آزار و اذیت زنان در نهادهای دولتی و حتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان نشر شد. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در ماه اسد/مرداد سال ۱۳۹۸ حکمی را برای ایجاد دبیرخانه ویژه جهت بررسی این اتهام‌ها در نهادهای دولتی صادر کرد. کمیسیون حقوق بشر افغانستان مامور بررسی این کار شد.

این کمیسیون بعدا اعلام کرد که دبیرخانه‌ای که برای این کار ایجاد شده بود در مدت سه ماه هشت شکایت را مستند و پرونده‌های مربوطه را تکمیل کرده است.

شبنم صالحی، یکی از اعضای کمیسیون حقوق بشر گفته بود که تمام هشت مورد به انواع آزار و اذیت جنسی زنان ارتباط داشته که در سطوح مختلف دولت رخ داده است.

دادستانی افغانستان و کمیسیون حقوق بشر درباره سرنوشت این پرونده ها امروز ابراز نظر نکردند.