تاکید ملل متحد بر ختم خشونت‌ها در افغانستان

دفتر هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) با تاکید بر ختم خشونت‌ها در این کشور، خواستار اقدامات فوری و جدی در این زمینه شده است.

نگاه نو_ تدامیچی یاماموتو، رییس یوناما گفته است که تامین امنیت شهروندان افغان از اولویت‌های اساسی است، آنهم در زمانی که افغانستان به سوی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌رود.

دفتر هیات معاونت محلل متحد ناوقت روز سه شنبه ۳ سپتمبر (۱۲ سنبله) در اعلامیه‌ای گفته است که ملل متحد از تاثیرات نا عملیات هوایی و تصفیوی نظامیان افغان در شهر کندز و پلخمری ولایت بغلان نگران است.

در این اعلامیه به نقل از یاماموتو آمده است: “هدف نهایی در افغانستان باید مذاکره بین الافغانی برای حل منازعه باشد تا منجر به آتش بس دایمی شود. برای دستیابی فوری به ختم خشونت در سراسر کشور اکنون باید اقدامات اساسی روی دست گرفته شود. سازمان ملل متحد آماده کمک است.”

آقای یاماموتو همچنان از جامعه جهانی خواسته است که تلاش‌های شان را برای پایان خشونت‌ها و برقراری صلح پایدار در افغانستان سرعت بخشند و نیز از طرف‌های درگیری در این کشور خواسته است که از فرصت پیش آمده برای صلح استفاده کرده و مذاکرات موثری را انجام دهند.

هیات معاونت سازمان ملل در حالی از افزایش خشونت و وارد شدن تلفات بر غیرنظامیان در افغانستان براز نگرانی کرده که در نتیجۀ یک انفجار موتر بمگذاری شدۀ طالبان دو شب قبل در شرق کابل، ۱۶ غیرنظامی کشته و ۱۱۹ تن دیگر به شمول زنان و کودکان زخمی شده اند.

افزون بر این نبرد شدید از سه روز بدین سو در ولایت‌های کندز، بغلان، تخار و برخی از ولایت‌های دیگر میان نظامیان افغان و جنگجویان طالبان افزایش یافته و تلفات زیادی را به باشندگان و دو طرف وارد کرده است.