تاکید بر مشارکت ایران در روند صلح افغانستان

حامد کرزای: ایران کشور هم‌دین، هم فرهنگ و هم مرز افغانستان است و بدون شک نقش ایران در روند صلح افغانستان بسیار حایز اهمیت است.

نگاه نو_ به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از کابل؛ رییس جمهور سابق افغانستان گفت: من از جمهوری اسلامی ایران می خواهم در روند صلح نقش خود را ایفا کند.
“حامد کرزی” در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در کابل گفت: پیام مرا به دولت و ملت ایران برسانید، آمریکا چه بخواهد یا نخواهد؛ ایران همسایه بزرگ ماست و حق دارد در قضایای افغانستان دخیل باشد. من از ایران می خواهم وارد برنامه صلح افغانستان شود و در همکاری با دیگر کشورهای جهان، دست فتنه گران خارجی از افغانستان قطع شود.
وی با اشاره به مشترکات فراوان بین ایران و افغانستان گفت: ایران کشور هم دین، هم فرهنگ و هم مرز افغانستان است و بدون شک، نقش ایران در روند صلح افغانستان بسیار حایز اهمیت است.
رئیس جمهور سابق افغانستان افزود: ما خواهان ایفای نقش ایران در روند صلح افغانستان هستیم و این مسئله را با مسئولان آمریکایی از جمله شب گذشته با “زلمی خلیل زاد” نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان با جدیت مطرح کردم و در این باره با برادران ایرانی خود نیز گفتگو کردم.

صلح آمریکا به معنای تغییر جنگ از جبهه ای به جبهه دیگر است
رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: صلح آمریکایی به معنای تغییر صحنه جنگ از صحنه ای به صحنه دیگر و ادامه جنگ با داعش در افغانستان است.
“حامد کرزی” امروز پنجشنبه در نشست خبری خود گفت: روزهای آینده تفاهمنامه صلح میان آمریکایی ها و طالبان امضا خواهد شد و سپس آمریکایی ها با دولت افغانستان تفاهم نامه ای را نیز امضا خواهند کرد. ما نمی خواهیم آمریکا به تفاهمی که با طالبان رسیده آن ‌را با دولت افغانستان امضا کند.
رئیس جمهور سابق افغانستان تاکید کرد: مذاکرات صلح افغانستان تاکنون به هیچ وجه افغانی نیست، بلکه مذاکرات آمریکایی ها با پاکستان و طالبان است و مدیریت صلح توسط آمریکا و پاکستان به زیان افغانستان است و این روند باید در دست مردم افغانستان باشد.
حامد کرزی افزود: آمریکا اهدافی را در منطقه دنبال می کند و از خاک ‌ما به طور خشن‌ استفاده می کند و افغان ها لازم ‌است‌ با دید روشن و با همکاری هم از جنگ و خونریزی جلوگیری کنند.
وی از رسانه های افغانستان به شدت انتقاد کرد و گفت: ناتو و آمریکایی ها بسته هایی در قالب پیام های بازرگانی به این رسانه ها می دهند که هدف آنها چیزی جز تفرقه افکنی و تشویق به خونریزی و قتل و کشتار بین مردم افغان نیست.
رئیس جمهور سابق افغانستان گفت: بدون شک هر تیری که در افغانستان شلیک‌ می شود به نفع آمریکاست.
کرزی با اشاره به افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان آن را یک‌ برنامه هدفمند از جانب آمریکایی ها عنوان کرد. رئیس جمهور پیشین افغانستان همچنین گفت: من مخالف انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان هستم و‌تا وقتی که اختیار ما دست خارجی هاست و استقلال نداریم زیرا در این شرایط ، انتخابات معنایی ندارد.
وی افزود: روزی که آمریکایی ها در سرزمین ما نباشند آن روز می توانیم انتخاباتی آزاد و مستقل برگزار کنیم. “کرزی” همچنین با تشکیل دولت موقت در افغانستان مخالفت کرد.