تاثیر انتخابات آمریکا بر خروج کامل نظامی از افغانستان

کارشناس افغان گفت که نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تأثیری بر خروج کامل نظامی از افغانستان ندارد و ترمپ و یا بایدن شماری از نظامیان آمریکایی را در افغانستان حفظ خواهند کرد.

براساس توافقنامه قطر همه نیروهای خارجی باید تا ماه می سال 2021 و مشروط به پایبندی طالبان به این توافق، خاک افغانستان را ترک کنند اما با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ترمپ با اهداف انتخاباتی اعلام کرد که همه نیروها تا کریسمس از افغانستان خارج می‌شوند.

ترمپ پیش از این بارها گفته بود که در صورت خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان نیز واشنگتن همواره حضور اطلاعاتی‌اش را در منطقه حفظ خواهد کرد.

«مایکل کوگلمن» معاون بخش جنوب آسیا در اندیشکده ویلسون در واشنگتن نیز بر این باور است که ترمپ و بایدن دیدگاه یکسانی درباره افغانستان دارند و هر دو از روند صلح و خروج نیروهای آمریکایی حمایت می‌کنند.

«هاشم وحدت‌یار» کارشناس مسائل سیاسی نیز در این باره به «رادیو آزادی» گفت که حزب دموکرات و جمهوریخواه بر حفظ شماری از نظامیان آمریکایی در افغانستان تأکید دارند تا از این طریق پایگاه خویش را برای رقابت‌های منطقه‌ای با چین، ایران و روسیه حفظ کنند.

پیش از این نیز «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با رد خروج کامل از افغانستان به «استارز اند استرایپس» گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات نوامبر 1500 تا 2000 نظامی را در این کشور حفظ خواهد کرد.