بیانیه طالبان درباره تکمیل مرحله اول توافق‌نامه دوحه

سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای به تکمیل مرحله اول توافق‌نامه دوحه پرداخت.

نگاه نو_ «ذبیح‌الله مجاهد»، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای به تکمیل مرحله اول توافق‌نامه دوحه پرداخت. 

در متن این بیانیه آمده است: 

«اینکه مرحله اول یعنی ۱۳۵ روز توافق‌نامه دوحه میان طالبان و امریکا تکمیل شده، ما نکات ذیل را اعلام می‌کنیم:

– طبق توافق‌نامه، کاهش نیروها و تخلیه پنج پایگاه از سوی ایالات متحده امریکا و متحدین خارجی آن، یک گام خوب و مثبت است.

– در مدت یاد شده، تاخیر در تکمیل شرط اول توافق‌نامه یعنی فرآیند رهایی زندانیان، جای تاسف است و سبب تاخیر در مذاکرات بین‌الافغانی و صلح سراسری شده است. تاکنون باید بر علاوه از زندانیان لیست پنج هزار نفری، زندانیان باقی‌مانده نیز آزاد می‌شدند.

– لاینحل ماندن موضوع لیست سیاه مقام‌های طالبان نیز جای نگرانی است که باید در این مورد جدا تعمل صورت بگیرد و گام‌های عملی برداشته شود.

پس از امضای توافقنامه، هیچ حمله‌ای از سوی طالبان علیه نیروهای خارجی ثبت نشده است، که این بیان‌گر تعهد ما به مندرجات توافق‌نامه است.

– با اینکه در توافق‌نامه به صراحت نوشته شده است که بیرون از ساحت جنگ، هرگونه حرکات نظامی متوقف می‌شود، اما متاسفانه، از سوی نیروهای آمریکای و همکاران‌شان در ۱۳۵ روز گذشته، گاه و بی‌گاه مناطق غیرجنگی بمباران شده است و از قوای عملیاتی دولتی حمایت شده و جنگنده‌های نیروهای دولتی از سوی آمریکا به کار برده شده و بر مردم، نیروهای طالبان و تاسیسات مردمی بمباران صورت گرفته است.

– آمریکایی‌ها و همکاران‌شان تنها در ۱۰ روز گذشته در لوگر، بادغیس، میدان وردک، غزنی، زابل، ارزگان، هلمند و قندهار دست به حملات فراوان و بمباران زده‌اند. طالبان این همه حملات را محکوم کرده و هر‌چه زودتر خواهان توقف آن است.

حمله روز گذشته در ولایت سمنگان و همچنان شدت یافتن جنگ در بعضی مناطق دیگر، واکنش به عملیات‌های آغاز‌شده از سوی دولت و حمله خونین و وحشیانه بر مردم در هلمند بوده است، بنابراین این را نه عمل، بلکه عکس‌العمل در نظر می‌گیریم.

– طالبان یکبار دیگر از آمریکا و طرف‌های مربوطه می‌خواهد که تکمیل و تعمیل زودتر توافق‌نامه دوحه به سود تمامی طرف‌هاست‌. باید از ین فرصت به میان آمده استفاده شود تا فرآیند صلح با موانع و تاخیر دچار نشود و اجازه داده نشود که وضعیت بیشتر به سوی بی‌باوری، خطرات و مشکلات برود.

طرف آمریکایی نباید یک حلقه خاص و کوچک را فرصت دهد که آب را گل‌آلود ماهی بگیرد. اینجا باید به مصالح، نظرات و خواسته‌های تمام ملت احترام گذاشته شود.