به پیش‌رفت‌های بی‌پیشینه در زمینه صلح دست یافته‌ایم

ارگ و سپیدار می‌گویند که افغانستان در زمینه صلح به پیش‌رفت‌های بی‌پیشینه‌ای دست یافته است. به گفته ارگ و سپیدار، وجود اجماع ملی و بین‌المللی برای برقراری صلح در افغانستان، مخالفت علمای افغان و بسیاری از کشورهای اسلامی با جنگ جاری در کشور، تدوین طرح صلح و تشکیل هیأت‌های مذاکره‌کننده از نشانه‌های بارز این پیش‌رفت‌ها است. ارگ و سپیدار می‌گویند که با توجه به این پیش‌رفت‌ها و تلاش‌های جاری در زمینه صلح، امیدوار هستند که درب گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و گروه طالبان گشوده شود.

شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، می‌گوید که در پی تلاش‌های جمعی ملی و بین‌المللی در راستای برقراری صلح در افغانستان، فضا برای آغاز گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان مساعدتر شده است. به گفته آقای مرتضوی، این فضا تا حدود یک سال پیش وجود نداشت و در پی تلاش‌های اخیر حکومت در جریان امسال به میان آمده است. شاه‌حسین مرتضوی علاوه کرد که حکومت آماده است با گروه طالبان صلح کند و اگر این گروه نیز قصد پایان بخشیدن به جنگ جاری را دارد، انتخابی جز گفت‌وگو با دولت ندارد. آقای مرتضوی تأکید کرد که حکومت همزمان با انجام تلاش‌ها در زمینه آغاز گفت‌وگوهای صلح، با گروه‌های تروریستی که با کشورهای بیرونی رابطه دارند، به نبردش ادامه می‌دهد.

شاه‌حسین مرتضوی می‌گوید که پیش‌رفت‌های اخیر در زمینه صلح در کشور بی‌پیشینه بوده است. به گفته او، در حال حاضر، بر سر موضوع برقراری صلح در افغانستان، کشورهای منطقه و جهان به وحدت نظر رسیده‌اند و هم‌چنان حکومت با برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح تلاش دارد تا اجماع داخلی در این زمینه را بیش‌تر تقویت کند. آقای مرتضوی گفت که حکومت وحدت ملی اکنون به یک طرح جامع در رابطه به صلح رسیده است و در کنار آن هیأت مذاکره‌کننده خود را نیز مشخص کرده است. معاون سخنگوی ریاست جمهوری افزود که این‌ها نشانه‌هایی از پیش‌رفت بی‌پیشینه در زمینه صلح است و حکومت را برای آغاز گفت‌وگوهای مؤثر و سازنده با گروه طالبان امیدوار ساخته است.

معاون سخنگوی ریاست جمهوری از جانب دیگر تصریح کرد که هیچ اختلاف نظر میان افغانستان و امریکا در زمینه صلح وجود ندارد. به گفته او، دیدگاه دو طرف در باره تمامی مسایل مربوط به صلح منسجم است و طرح حکومت افغانستان برای صلح مورد حمایت امریکا قرار گرفته است. آقای مرتضوی هم‌چنان تأکید کرد که بسیاری از کشورهای منطقه نیز روی موضوع صلح در افغانستان، به رهبری و مالکیت دولت افغانستان، به وحدت نظر رسیده‌اند و از این روند حمایت می‌کنند.

قصر سپیدار یا ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی نیز پیش‌رفت‌ها در زمینه صلح را بی‌پیشینه توصیف می‌کند. امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرایی، می‌گوید که حکومت در حال حاضر به یک دیدگاه روشن در زمینه صلح دست یافته است و از همین رو هم طرح خود را برای صلح تهیه کرده است و هم هیأت مذاکره‌کننده‌اش را تشکیل داده است. آقای میثم افزود که کشورهای منطقه و جهان نیز اخیراً متقاعد شده‌اند تا طرح صلح حکومت افغانستان را همراهی کنند و این نیز یکی از پیش‌رفت‌های مهم در زمینه صلح است. امید میثم، مخالفت علمای دینی بیش‌تر کشورهای اسلامی و علمای افغان با جنگ جاری در افغانستان را، نشانه‌ دیگری از این پیش‌رفت در زمینه صلح خواهند. اما آقای میثم تصریح کرد که با وجود این پیش‌رفت‌ها، تا هنوز تغییری در موضع گروه طالبان مشاهده نمی‌شود و این بزرگ‌ترین چالش در برابر تلاش‌های صلح در کشور است. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های اخیر در زمینه صلح به شروع گفت‌وگوهای مستقیم میان دولت و گروه طالبان منتج شود، تا به این ترتیب به جنگ کنونی در کشور از راه گفت‌وگو نقطه پایان گذاشته شود.

معاون سخنگوی ریاست اجرایی می‌گوید که در مواجهه با مخالفان مسلح دولت، جنگ، انتخاب دوم حکومت است و انتخاب اول آن، گفت‌وگو است. امید میثم تأکید کرد که حکومت طرفدار جنگ نیست و به همین دلیل تلاش دارد تا مسأله افغانستان را از راه گفت‌وگو حل کند. آقای میثم اما گفت که حکومت دفاع از مردم و تمامیت ارضی کشور را جزء مسوولیت‌هایش می‌داند و از این رو در برابر هر گونه تهدید، آماده است پاسخ بدهد.

ارگ و سپیدار در حالی پیش‌رفت‌ها در زمینه صلح را بی‌پیشینه توصیف می‌کنند که گروه طالبان تا هنوز برای انجام گفت‌وگو با دولت اعلام آماده‌گی نکرده است. اما از جانب دیگر، این گروه برای دو روز در شانزدهم و هفدهم دلو با شماری از سران احزاب و چهره‌های سیاسی کشور در مسکو دیدار و در باره جنگ و صلح افغانستان با هم گفت‌وگو کردند. این گروه در این نشست اعلام کرد که تصمیمی برای قبضه انحصاری قدرت ندارد و برای زنان نیز در چهارچوب دستورات اسلام، حقوق قایل است. قرار است این نشست برای بار دوم در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود.

با این حال، محمداشرف غنی، در جریان سفرش به آلمان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ در صحبت با رسانه‌ها گفته است که «پیش‌رفت اساسی در مذاکرات صلح ظرف یک سال پیش رو امکان‌پذیر است.» این‌که «پیش‌رفت اساسی» مورد نظر آقای غنی در زمینه صلح در یک سال آینده چه می‌تواند باشد، روشن نیست و شاه‌حسین مرتضوی نیز در باره آن چیزی به ۸صبح نگفت.

محمداشرف غنی هم‌چنان در حاشیه نشست امنیتی مونیخ که جمعه گذشته برگزار شد، با مقامات چندین کشور شرکت‌کننده در این نشست دیدار و در باره مسایل مهم افغانستان با آن‌ها گفت‌وگو کرده است. محورهای اصلی این دیدارها و گفت‌وگوها، امنیت، صلح، انتخابات و نیز روابط افغانستان با دیگر کشورها بوده است. نخست‌وزیر آلمان، نخست‌وزیر ناروی، دبیر کل ناتو، معاون ریاست جمهوری امریکا، مسوول روابط خارجی اتحادیه اروپا، وزیر دفاع بریتانیا، وزیر دولت در امور خارجی امارات متحده عربی و امیر قطر در دیدارهای جداگانه با محمداشرف غنی از پروسه‌های صلح و انتخابات در افغانستان اعلام حمایت کرده‌اند. محمداشرف غنی در رأس یک هیأت عالی‌رتبه دولتی روز چهارشنبه گذشته به منظور شرکت در نشست امنیتی مونیخ راهی آلمان شد و روز یک‌شنبه دوباره به کابل بازگشت. نشست امنیتی مونیخ روز یک‌شنبه ۲۸ دلو پایان یافت و موضوع اصلی مورد بحث در این نشست، چالش‌های امنیتی موجود در جهان بود.