بلینکن: با طالبان در ارتباط هستیم، غنی گفته بود ‘تا آخرین گلوله’ می‌جنگد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه‌ سی‌بی‌اس گفت که آمریکا در زمینه عملیات تخلیه شهروندان آمریکا از طریق فرودگاه با طالبان در ارتباط است.او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا برای این کار از طالبان باید اجازه بگیرد، گفت: “کنترل کابل در اختیار آن‌هاست و این یک واقعیت است که باید بپذیریم.”

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که تمرکز او روی این مسئله است که افراد واجد شرایط از افغانستان بتوانند خارج شوند و به دلیل نیاز است تا ماموران آمریکایی با طالبان که پایتخت را در اختیار دارند در تماس باشند.

آقای بلینکین گفت نیروهای آمریکایی تاکنون حدود سی هزار نفر را توانسته‌اند از طریق میدان هوایی کابل خارج کنند.

‘رئیس‌جمهور یک روز پیش وعده مقاومت داده بود’

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که اشرف غنی، یک روز قبل از فرار از کابل به او وعده داده بود که “تا آخرین گلوله” با طالبان خواهد جنگید.

بلینکن افزود: “از چیزی که اتفاق افتاد، شگفت‌زده شدیم. دولت و ارتش ازهم پاشید.”

پس از تسلط طالبان بر افغانستان هزاران نفر در خارج از فرودگاه کابل جمع شده‌اند تا این کشور را ترک کنند.

با توجه به مشکلات ایجاد شده در فرودگاه کابل، مقامات آمریکایی می‌گویند ممکن است مهلت ۳۱ اوت برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان را تمدید کنند تا همه شهروندان خارجی و پناهجویان افغان پس از بررسی‌های قانونی و امنیتی در پایگاه‌های آمریکا، به ایالات متحده آورده شوند اما امیدوار است مجبور به این کار نشوند.

اما طالبان با تمدید خروج سربازان آمریکایی از افغانستان مخالفت کرده است. سهیل شاهین، از سخنگویان طالبان به بی‌بی‌‌سی گفت که “نیروهای خارجی با فرارسیدن مهلت خروج [۳۱ اوت/آگوست] که پیشتر اعلام کرده بودند باید خارج شوند؛ در غیر این صورت این اقدام آنها نقض آشکار [تعهدشان] است.”

در همین خصوص آقای بایدن گفته مقامات نظامی در حال بحث هستند تا در مورد احتمال تمدید پروازها برای تخلیه کابل به نتیجه برسند.

آقای بایدن همچنین گفت که نیروهای آمریکایی محیط اطراف فرودگاه کابل را گسترش داده‌اند تا به روند تخلیه کمک کنند.

در حالی که مقامات دولتی بریتانیا می‌گویند “تاریخ مشخصی” برای خروج بریتانیا وجود ندارد بیم آن می‌رود که بدون حضور نیروهای آمریکایی در محل، نیروهای ائتلاف برای برقراری امنیت فرودگاه با مشکل مواجه شوند.