بلومبرگ: دولت افغانستان خواستار کمک طالبان در مبارزه با داعش است

رسانه آمریکایی نوشت که رئیس جمهور افغانستان خواستار ادغام طالبان به نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور و کمک آن‌ها در مبارزه با گروه تروریستی داعش است.

به نقل از «بلومبرگ»، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان می‌خواهد که طالبان در نیروهای مسلح این کشور ادغام شده و در تلاش برای از بین بردن گروه تروریستی داعش مشارکت کنند.

گزارش افزود که این نخستین نشانه روشن از چشم‌انداز دولت افغانستان برای نهادهای امنیتی و دفاعی این کشور در صورت پیشرفت در مذاکرات بین‌الافغانی است.

«کامران بخاری» تحلیلگر ارشد در امور جنوب آسیا در اندیشکده مرکز سیاست‌های جهانی درباره آمادگی داعش برای گسترش نفوذ در افغانستان گفت: توافق آمریکا و طالبان یک فرصت مهم برای جذب نیرو توسط داعش است؛ شرایط کنونی شرایط مناسبی برای داعش فراهم کرده تا اعضای افراطی‌تر در میان طالبان را جذب کند.

براساس گزارش سازمان ملل حدود 4 هزار عضو داعش در افغانستان حضور دارند و این گروه تروریستی شبکه‌هایی را در بسیاری از شهرها از جمله کابل ایجاد کرده است؛ طالبان اما آن‌ها را خارجی می‌دانند و در حال حاضر بر سر دستاوردهای ارضی با آنها می‌جنگند.

براساس توافقنامه قطر، طالبان متعهد شده است تا به هیچکس اجازه استفاده از خاک افغانستان برای تهدید امنیت آمریکا و متحدانش را ندهد.

پیش از این نیز سربازرس ویژه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در اعتراف به تاثیر حملات طالبان علیه داعش گفته بود که تسلیم گروهی اعضای این گروه تروریستی در پی حملات مداوم آمریکا و طالبان صورت گرفت.