برشنا: نخستین پایه برق «کاسا – یک‌ هزار» ماه آینده میلادی نصب می‌شود

نگاه نو_ شرکت برشنا می‌گوید که کار عملی پروژه برق «کاسا – یک‌ هزار» در هفته نخست ماه آینده میلادی (فبروری) در افغانستان آغاز خواهد شد. «کاسا – یک‌ هزار» نخستین پروژه بزرگ انتقال برق از آسیای مرکزی به جنوب آسیا است. در چهارچوب این پروژه قرار است برق مازاد تولید قرغیزستان و تاجیکستان در فصل تابستان از طریق افغانستان به پاکستان منتقل شود. مقدار آن یک‌ هزار و 300 میگاوات در نظر گرفته شده است.

طبق معلومات وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا، کار سروی پروژه «کاسا – یک‌ هزار» پایان یافته است. همچنان کار استملاک زمین در پنج ولایت از مجموع هفت ولایت در مسیر عبور لین انتقال این برق تکمیل شده است. توحیدی به خبرگزاری گفت که کار استملاک زمین در دو ولایت دیگر بین پانزده تا شانزده درصد پیش رفته است.

لین انتقال برق مازاد تولید قرغیزستان و تاجیکستان در خاک افغانستان از ولایات کندز، بغلان، پنجشیر، کاپیسا، کابل، لغمان و ننگرهار عبور می‌کند. لین برق «کاسا – یک‌ هزار» با عبور از حدود 35 ولسوالی در خاک افغانستان از ولسوالی امام صاحب در ولایت شمالی کندز شروع می‌شود و تا گذرگاه تورخم در ولایت شرقی ننگرهار امتداد می‌یابد. طول این لین در خاک افغانستان 575 کیلومتر تخمین شده است. قرار است در این مسیر یک‌ هزار و 677 پایه نصب شود.

شرکت برشنا می‌گوید که برای تطبیق پروژه برق «کاسا – یک‌ هزار» در خاک افغانستان 228 میلیون دالر امریکایی بودجه در نظر گرفته شده است. این بودجه توسط بانک جهانی تأمین می‌شود.

کار تطبیق پروژه مذکور در خاک افغانستان را دو شرکت هندی بر عهده دارند. شرکت برشنا ناظر این پروژه است.

طبق معلومات سخنگوی شرکت برشنا، شرکت‌های هندی کار خود را حدود 30 ماه پیش آغاز کرده‌اند. وحیدالله توحیدی می‌گوید که مطابق قرارداد کار این پروژه باید بین دو تا دو‌و‌نیم سال آینده (2022 میلادی) تکمیل شود.

توحیدی هم‌چنان یادآوری کرد که 55 درصد مواد ساختمانی پروژه برق «کاسا – یک‌ هزار» تولید و به ساحه منتقل شده است. او به همین شکل از تکمیل کار حفاری محل نصب دست‌کم هفتاد پایه نیز خبر داد. توحیدی گفت که قرار است اولین پایه لین برق «کاسا – یک‌ هزار» در هفته نخست ماه آینده میلادی (فبروری) در کشور نصب شود. او گفت که این کار طی مراسمی رسمی از جانب یکی از مقامات بلندپایه کشور انجام خواهد شد.

سخنگوی شرکت برشنا از جانب دیگر از شرایط امنیتی در مسیر عبور لین برق در خاک افغانستان ابراز رضایت کرد. وحیدالله توحیدی گفت که نهادهای امنیتی در جهت تأمین امنیت این پروژه با شرکت برشنا و شرکت‌های قراردادی تا کنون همکاری خوبی داشته‌اند. او هم‌چنان گفت که مردم در ولایاتی که لین برق از آن‌ها عبور می‌کند، نیز آماده همکاری‌اند. در مقابل شرکت برشنا به مردم این ولایات تعهد کرده است که آن‌ها را برای تطبیق پروژه «کاسا – یک ‌هزار» در کار استخدام خواهد کرد.

«کاسا – یک‌ هزار» نخستین پروژه بزرگ انتقال برق از آسیای میانه به جنوب آسیا از طریق خاک افغانستان است.

سهم برق افغانستان از این پروژه 300 میگاوات در نظر گرفته شده است. متباقی یک‌ هزار میگاوات آن به پاکستان منتقل می‌شود. درآمد سالانه افغانستان از ترانزیت این برق 45 میلیون دالر پیش‌بینی شده است.

لین انتقال برق از قرغیزستان و تاجیکستان به پاکستان در سه فصل سال به شمول خزان، زمستان و بهار بلااستفاده است. شرکت برشنا می‌گوید که مطابق سیاست باز افغانستان سایر کشورهای آسیای میانه نیز می‌توانند در این سه فصل از این لین استفاده کنند. تا هنوز دیگر کشورهای آسیای میانه برای استفاده از این لین رسماً وارد اقدام نشده‌اند.

مقامات عالی‌رتبه کشورهای عضو پروژه «کاسا – یک‌هزار» در ماه ثور 1395 طی مراسمی در تاجیکستان، کار رسمی این پروژه را افتتاح کردند. از افغانستان عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور، در این مراسم شرکت کرده بود.

کشورهای آسیای میانه دارای منابع سرشار آبی برای تولید انرژی برق هستند. افغانستان یکی از مشتریان برق مازاد این کشورها است. پاکستان نیز در سال‌های اخیر تلاش کرده است برق مورد نیازش را از کشورهای آسیای میانه وارد کند. امکان صدور برق از کشورهای آسیای میانه به دیگر کشورهای جنوب آسیا از جمله هند نیز موجود است.

افغانستان پل ارتباطی بین این کشورها است. پیش‌بینی شده است که در صورت اجرای طرح‌های انتقال برق و گاز از آسیای میانه به جنوب آسیا، افغانستان به سود سرشاری دست خواهد یافت.