برشنا: برق کابل تا شام امروز به گونه‌ی اضطراری وصل خواهد شد

مسوولان شرکت برشنا از وصل اضطراری برق کابل، تا شام امروز پنج‌شنبه، ۱۸ میزان/مهر خبر می‌دهند. برق شهر کابل دو روز پیش و در پی انفجار یک ماین کارگزاری شده در ساحه سالنگ قطع شده بود.

نگاه نو_ وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برق افغانستان «برشنا» به روزنامه ۸صبح گفت که انجینیران این شرکت تا پایان امروز صرفا یک سرکت، با ظرفیت ۱۵۰ میگاوات برق را وصل خواهند کرد و به گفته وی، کار ترمیم اساسی پایه تخریب شده بعدا آغاز خواهد شد.

شهر کابل به ۴۰۰ میگاوات برق ضرورت دارد. در پی قطع لین برق وارداتی، کابل با کمبود برق مواجه شده است. با قطع شدن برق وارداتی اکنون نیروگاه‌های داخلی فقط قادر به تامین ۷۷ میگاوات برق برای شهر کابل هستند و این به معنای قطع برق در بیش‌تر قسمت‌های این شهر است.

برشنا روز گذشته با نشر خبرنامه‌ای گفته بود که کارمندان و انجنیران این شرکت با آن‌که در ساحه مصروف ساخت دوباره و‌ اتصال لین برق به گونه‌ی موقت بودند، اما «متاسفانه با وجود کوشش‌های بسیار نتوانستند نظر به تخریب بیشتر پایه و انسلیترها، برق را به‌طور موقت وصل کنند.»

این درحالی ا‌ست که دو شب قبل شرکت برشنا اعلام کرد که یک پایه برق وارداتی ۲۲۰ کیلو ولت در اثر انفجار ماین جاسازی شده از سوی «افراد مسلح ناشناس» در منطقه‌ی سالنگ تخریب شده که در نتیجه‌ برق کابل و چند ولایت دیگر قطع شده است.

سه هفته پیش نیز سه پایه لین برق وارداتی بر اثر انفجار ماین‌ها در بغلان تخریب شدند و برق کابل، ولایت‌های جنوبی و جنوب شرقی کشور به گونه‌ی کامل قطع گردید.

مسوولان در شرکت برشنا می‌گویند تنها از آغاز سال جاری تا کنون حدود ۱۰۰ بار لین برق در کشور قطع و چهار پایه برق تخریب شده است. به گفته مسوولان برشنا، ۴ مرتبه لین برق در ولایت ننگرهار، بیش از ۳۰ بار تا اکنون لین برق در ولایت میدان‌وردک و ۶۰ بار لین برق در ولایت هلمند قطع و ۴ پایه‌ی برق نیز در این ولایت تخریب شده است. هم‌چنان مشکل قطع لین و تخریب پایه‌های برق در ولایت‌های بغلان، کندز و هرات نیز در جریان سال جاری اتفاق افتاده است.

رییس عمومی شرکت برشنا پیش از این به ۸ صبح گفته بود که تخریب هر پایه‌ی برق این شرکت حدود یک میلیون افغانی هزینه بر‌می‌دارد. قطع لین برق در هر بار نیز به گفته وی، صدها هزار افغانی ضرر روی دست این شرکت می‌گذارد.