بررسی نتایج ابتدایی هفت ولایت تا پایان هفته تمام می‌شود

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی؛ بررسی نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت‌های باقی‌مانده، به جز کابل و حوزه‌ی کوچی‌ها تا آخر هفته به پایان می‌رسد.

نگاه نو_ محمدقاسم الیاسی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی، دیروز، جمعه، بیست‌وسوم حمل، به ۸صبح گفت که کار روی بررسی نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی ولایت‌های باقی‌مانده، در این کمیسیون جریان دارد و در جریان این هفته به پایان خواهد رسید. آقای الیاسی افزود که کمیسیون شکایات انتخاباتی، در جریان این هفته، کار روی بررسی نتایج انتخابات پارلمانی کابل و حوزه‌ی کوچی‌ها را نیز، آغاز خواهد کرد.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات پنج‌شنبه‌شب، بیست‌ودوم حمل، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت ننگرهار را اعلام کرد. این کمیسیون با نشر نتایج نهایی ولایت ننگرهار، گفته است که رأی هیچ‌کسی در این نتایج ضایع نشده و از آرای مردم به شکل یک امانت در تمام روند حمایت شده است. کمیسیون مستقل انتخابات تاکنون نتایج نهایی انتخابات مجلس نماینده‌گان ۲۵ ولایت را اعلام کرده است.

در همین حال، عبدالعزیز ابراهیمی، معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات، می‌گوید که بررسی‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی، در مورد ولایت‌های هلمند و لوگر نیز به این کمیسیون رسیده است و کار «تطبیقات» روی آن جریان دارد. آقای ابراهیمی افزود که در صورتی که کمیسیون شکایات انتخاباتی، بررسی‌هایش را در مورد ولایت‌های باقی‌مانده تکمیل کند و به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستد، نتایج نهایی به زودی اعلام خواهد شد.

با این حال، نهادهای ناظر انتخابات، می‌گویند که ترس کمیشنران از قضاوت منفی مردم در مورد نتایج نهایی و کم‌تجربه‌گی آنان در مسایل انتخاباتی، باعث ایجاد تأخیر در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی شده است.

یوسف رشید، رییس اجرایی فیفا می‌گوید که کمیسیون‌های انتخاباتی پیش از این گفته بودند که طی هفته‌ی گذشته، نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را اعلام خواهند کرد، اما باز هم، نتوانستند به این تعهد عمل کنند. آقای رشید می‌افزاید که بر اساس یافته‌های آنان و گفته‌های مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی، مسایل تخنیکی و ترس کمیشنران از این‌که مورد قضاوت منفی مردم قرار بگیرند، از دلایل ایجاد تأخیر در اعلام نتایج نهایی شده است. رییس اجرایی فیفا هم‌چنان ادامه می‌دهد که اکثر کمیشنران کمیسیون انتخابات، با پروسه‌ی انتخابات آشنایی درست ندارند و کارها را با تأخیر زیاد انجام می‌دهند. با این حال، آقای رشید هم‌چنان تأکید می‌کند که کمیسیون‌های انتخاباتی باید در همین هفته نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایت‌های باقی‌مانده را اعلام کنند. رییس اجرایی فیفا خاطرنشان می‌سازد که تأخیر بیش از این در اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی، باعث می‌شود مردم در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از سوی کمیسیون‌های انتخاباتی، شک کنند.

از سوی دیگر، قرار است در نهم ماه ثور امسال، لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح برگزار شود. در این جرگه، آن شمار نامزدان انتخابات پارلمانی که در فهرست نهایی نتایج راه یافته‌اند، حق اشتراک دارند. یوسف رشید می‌گوید که این شیوه‌ی گزینش، انتصابی‌گونه است، نه این‌که اعضای پارلمان من‌حیث یک نهاد و بر اساس یک ساختار اشتراک کنند و حرف‌های‌شان معتبر باشد. آقای رشید می‌افزاید بسته ماندن دروازه‌ی پارلمان، به تصمیم‌گیری‌های حکومت مبنی بر صلح و رویدادهای مهم کشور صدمه خواهد زد.

تأخیر در اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، همواره انتقاد نهادهای ناظر و نامزدان انتخابات پارلمانی را برانگیخته است. پیش از این، تیفا، نهاد ناظر انتخابات اعلام کرده بود که کار کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی، «به صورت جدی مأیوس‌کننده» است. این نهاد افزوده بود که توقع می‌رفت کمیشنران تازه، تغییرات جدی را در کمیسیون‌های انتخاباتی به میان می‌آورند و اقدامات چشم‌گیری را نیز در پیوند به اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ولایات باقی‌مانده و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری انجام دهند. آنان هم‌چنان ادعا کرده بودند که نظارت‌ آن‌ها از کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی، نشان‌دهنده‌ی «مداخله صریح حکومت و حلقات سیاسی» در امور مربوط به این کمیسیون‌ها است.

انتخابات پارلمانی در ۳۲ ولایت در ۲۸ و ۲۹ میزان سال گذشته و در ولایت قندهار با یک هفته تأخیر برگزار شد. انتخابات پارلمانی غزنی قرار است هم‌زمان با انتخابات ریاست جمهوری در سال روان برگزار شود. قرار بود نتایج ابتدایی انتخابات مجلس نماینده‌گان در ۱۹ عقرب سال گذشته و نتایج نهایی آن در ۲۹ قوس سال گذشته اعلام شود، اما با گذشت نزدیک به شش ماه از برگزاری آن، هنوز هم نتایج نهایی انتخابات هشت ولایت و حوزه‌ی کوچی‌ها اعلام نشده است.