بررسی برنامه‌های چهار وزیر دیگر از سوی مجلس نمایندگان افغانستان

مجلس نمایندگان افغانستان برای سومین روز متوالی برنامه‌های چهار وزیر دیگر را بررسی کرد.

در نشست امروز (چهارشنبه، ۲۸ عقرب/آبان) احمد غوریانی، نامزد وزارت صنعت و تجارت، معصومه خاوری، نامزد وزارت مخابرات و فناوری معلوماتی، بشیر احمد ته‌ینج، نامزد وزارت کار و امور اجتماعی و محمد قاسم حلیمی، نامزد وزیر ارشاد، حج و اوقاف برنامه‌هایش را به نمایندگان مجلس توضیح دادند.

قرار است فردا (پنجشنبه) اعضای مجلس نمایندگان افغانستان به ده وزیری که در این سه روز برنامه‌های خود را برای نمایندگان تشریح کردند، رای تایید یا رد بدهند.

روند رای تایید از پارلمان در افغانستان همواره با چالش زیادی همراه بوده است. مشخص نیست که از این ده وزیر چه تعداد قادر به عبور از فیلتر پارلمان خواهند شد.

تا کنون اسدالله خالد، نامزد وزارت دفاع ملی، فضل احمد معنوی، نامزد وزارت عدلیه/ دادگستری، عباس بصیر، نامزد وزارت آموزش عالی، محمد حنیف اتمر، نامزد وزارت خارجه، عبدالهادی ارغندیوال، نامزد وزیر مالیه/دارایی و مسعود اندرابی وزیر داخله/ کشور با حضور در مجلس عمومی برنامه‌های خود را اعلام کرده اند.

زندگی نامه وزیران حج، مخابرات، تجارت و کار و امور اجتماعی

افغانستان
توضیح تصویر،معصومه خاوری، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی

معصومه خاوری، سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی

معصومه خاوری در ایران متولد شده، باشنده اصلی ولسوالی دره صوف بالا ولایت سمنگان است. او لیسانس خود را در رشته علوم آزمایشگاهی پزشکی از دانشگاه انقره ترکیه گرفته است.

او از اعضای حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق است. در دور قبلی مجلس نمایندگان، نماینده مردم سمنگان بود اما در انتخابات اخیر پارلمانی به اتهام داشتن گروه مسلح غیرمسئول از فهرست نامزدان حذف شد.

بشیر احمد ته‌ینج، سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی

آقای ته‌ینج، قبل از معرفی شدن به این پست نماینده فاریاب در مجلس نمایندگان بود. او از نزدیکان و اعضای حزب مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی افغانستان است. آقای دوستم از هم‌پیمانان آقای عبدالله در انتخابات ۲۰۱۹ بود.

آقای ته‌ینج مدرک کارشناسی/لیسانس در رشته تاریخ از دانشگاه بلخ دارد.

افغانستان
توضیح تصویر،نثار احمد فیضی غوریانی، سرپرست وزارت تجارت و صنایع

نثار احمد فیضی غوریانی، سرپرست وزارت تجارت و صنایع

نثار احمد فیضی غوریانی پیش از این نماینده ولایت هرات در مجلس نمایندگان بوده است.

او از بازرگانان سرشناس ولایت هرات نیز است.

محمد قاسم حلیمی، سرپرست وزارت حج اوقاف

محمد قاسم حلیمی، متولد سال ۱۳۵۲ در ولایت لوگراست. آموزش ابتدایی و تکمیلی را در پاکستان انجام داده است. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه الازهر گرفته است و اکنون در حال فراگیری دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه عرب لیگ مصر است.

او در پستهای مختلف در وزارت خارجه، وزارت عدلیه (دادگستری) و دادگاه عالی افغانستان کار کرده است.