بایدن درباره افغانستان: مهلت اول ماه مه به دلایل فنی عملی نیست، اما نمی‌خواهیم مدت طولانی آنجا بمانیم

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در نخستین کنفرانس خبری از زمان آغاز به کارش گفت که “خیلی دشوار” است که مهلت اول مه برای خروچ نیروهای این کشور از افغانستان “به دلایل فنی” عملی کرد. اما، او تاکید کرد که کشورش قصد ندارد برای مدت طولانی در افغانستان بماند.

او افزود که با متحدان آمریکا که در افغانستان نیرو دارند، مشورت می‌کند و افزود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در بروکسل با متحدان واشنگتن در ناتو مشورت می‌کند.

همچنین، ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز اخیرا در سفری به کابل با طرفهای ذیدخیل دیدار و گفتکو کرده است.

آقای بایدن در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده نیز نیروهای آمریکایی در افغانستان حضور خواهند داشت، گفت “من تصور نمی‌کنم”.

او در مورد شرایط توافقنامه میان امریکا و طالبان که در زمان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق امضا شده گفت که باید دیده شود که تحت چه شرایطی چه توافق‌های انجام شده است.

بنا به توافقنامه آمریکا و طالبان که سال گذشته در دوحه امضا شد، آمریکا باید نیروهای این کشور را تا اول ماه می از افغانستان خارج کند.

این در حالی است که روند گفتگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان به مرحله حساسی رسیده است.

قرار است در اوایل ماه آوریل در نشست مقام‌های ارشد افغانستان و طالبان در استانبول ترکیه، طرح صلح آمریکا برای افغانستان که بخشی از آن به ایجاد دولت انتقالی صلح است مورد بررسی قرار بگیرد.

روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بروکسل گفت که هر چهار کشور (آمریکا، روسیه، چین و پاکستان) با وجودی که گاهی اختلافاتی دارند، تاسیس یا احیای یک امارت در افغانستان را “به صورت واضح رد کردند”.

اشاره آقای بلینکن به بخشی از بیانیه نمایندگان این کشورها در نشست هفته گذشته در مسکو برای صلح افغانستان است که در آن گفته شد که این کشورها از بازگشت “امارت اسلامی” حمایت نمی‌کنند.

آقای بلینکن نشست مسکو را “خیلی پربار” خواند و گفت که دیپلماسی در مورد افغانستان پیش رفته است در زمانی که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حال بررسی است.

تمدید ماموریت آلمان

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز پارلمان آلمان روز پنجشنبه طرح تازه ای را که به ارتش این کشور اجازه می دهد ۱۳۰۰ سرباز خود را به عنوان بخشی از ماموریت ناتو تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ در افغانستان نگاه دارد تصویب کرده است.

مجوز جاری پارلمانی برای عملیات آلمان در افغانستان در پایان ماه مارس تمام می شود.

دولت آلمان اخطار داده است که خروج شتابزده نیروهای ناتو می تواند گفت و گوهای صلح را به شکست بکشاند.