بایدن با اعلام زمان خروج نیروهایش از افغانستان: زمان پایان طولانی‌ترین جنگ امریکا رسیده است

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، با اعلام زمان خروج نیروهای کشورش از افغانستان گفته اکنون زمان آن رسیده است که به طولانی‌ترین جنگ این کشور نقطه پایان گذاشته شود.

آقای بایدن چهارشنبه‌شب، بیست‌وپنجم حمل/فروردین، که در یک نشست خبری در کاخ سفید صحبت می‌کرد، گفت امریکا برای جلوگیری از حملات تروریستی و ریشه‌کن کردن القاعده در سال ۲۰۰۱ میلادی به افغانستان رفته بود. او افزود که امریکا حدود ده سال پیش عدالت را بالای اسامه بن‌ لادن، رهبر شبکه القاعده، تطبیق کرد و پس از آن نیز امریکا برای یک دهه در افغانستان ماند.

جو بایدن تاکید کرد که اکنون هدف و مبارزه این کشور در مقابله با تروریسم در افغانستان تکمیل شده و امریکا بیش از این نمی‌تواند در افغانستان باقی بماند.

رییس جمهور امریکا خاطرنشان کرد که با توجه به تهدید‌های تروریسم در بسیاری از کشورها، نگهداشتن هزاران تن از نیروهای زمینی در یک کشور و آن‌ هم با هزینه میلیاردی، چندان منطقی نیست. او گفت: «ما نمی‌توانیم چرخه‌ی تمدید یا گسترش حضور نظامی خود را در افغانستان به امید ایجاد شرایط ایده‌آل ادامه دهیم و انتظار نتیجه‌ی متفاوتی را داشته باشیم.»

بایدن تاکید کرد که جنگ در افغانستان را از رییسان جمهور پیشین امریکا ارث گرفته و نمی‌خواهد این جنگ را به رییس‌ جمهور بعدی به ارث بگذارد.

او افزود که تصمیم خروج نیروهایش از افغانستان را پس از مشورت با شریکانش، رهبران نظامی و اطلاعاتی و رهبران جهان به ویژه رییس جمهور افغانستان گرفته است. بر این اساس وی تأکید کرد: «نتیجه‌گیری کردم که زمان خاتمه دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا است. وقت آن است که نیروهای امریکایی به خانه برگردند.»

از جانب دیگر جو بایدن تصریح کرد که این کشور نظر به توافق‌نامه‌ای که به امضا رسانده است، خروج سربازانش را از اول ماه می آغاز می‌کند. رییس جمهور امریکا افزود: «شاید این چیزی نباشد که من خودم مذاکره می‌کردم، اما این توافقی بود که توسط دولت ایالات متحده انجام شد و این معنای خاصی دارد. بنابراین، مطابق با این توافق‌نامه و با توجه به منافع ملی ما، ایالات متحده خروج نهایی را آغاز می‌کند و آن را از اول ماه می سال جاری آغاز می‌کند.»

بایدن در عین حال تأکید کرد که امریکا و متحدانش می‌خواهند به‌ گونه‌ درست و مسوولانه از افغانستان خارج شوند. وی تصریح کرد که امریکا طالبان را به خاطر تعهد خود مبنی بر عدم اجازه به تروریست‌ها برای تهدید ایالات متحده یا متحدانش از خاک افغانستان، مسوول می‌داند. بایدن به طالبان هشدار داد و گفت که اگر تهدیدی از سوی طالبان متوجه امریکا و متحدانش شود، امریکا از تمامی ابزارش برای دفاع از خود و متحدانش استفاده خواهد کرد.

با این حال جو بایدن بیان کرد که نیروهای امریکایی و متحدانش در بیستمین سالگرد حمله ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد. او اما اطمینان داد که چشم از تهدیدهای تروریستی برنخواهد داشت و از توانایی‌هایش برای مبارزه با تروریسم استفاده خواهد کرد.

جو بایدن هم‌چنان در این سخنرانی‌ یادآور شد که امریکا با خروجش از افغانستان، همکاری‌های دیپلماتیک و بشردوستانه‌اش را ادامه می‌دهد. او گفت: «ما به حمایت از دولت افغانستان ادامه خواهیم داد. ما هم‌چنان به نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان کمک خواهیم کرد.»

رییس جمهور امریکا هم‌زمان با اعلام زمان خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، از کشورهای منطقه به ویژه پاکستان، روسیه، چین، هند و ترکیه خواست که برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان تلاش کنند و سهم قابل توجه را در آینده پایدار افغانستان بازی کنند.

هم‌زمان با این، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در یک نشست خبری گفت که ناتو خروج نیروهایش را از اول ماه می آغاز و طی چند ماه پس از آن تکمیل خواهد کرد. او تصریح کرد که ناتو و امریکا هم‌زمان از افغانستان خارج خواهند شد.

دبیر کل ناتو هشدار داد که اگرطالبان در جریان خروج نظامیان خارجی دست به تحرکات علیه این نیروها بزنند، با پاسخ سخت نظامی مواجه خواهند شد.

گروه طالبان اما در واکنش به این تصمیم امریکا گفته است، تا زمان خارج نشدن نیروهای خارجی از کشور، این گروه در هیچ کنفرانسی که درباره افغانستان در آن تصمیم‌گیری می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

از سوی دیگر مجلس نماینده‎گان از خروج نیروهای خارجی از افغانستان ابراز نگرانی کرده است. این مجلس هشدار داده است که اگر نیروهای خارجی از افغانستان خارج شوند، ممکن است بار دیگر جنگ‌های خطرناک داخلی آغاز شود و افغانستان به جغرافیای تروریسم بین‌المللی تبدیل شود.