بازداشت هفت عضو گروه داعش در هرات

نگاه نو_ عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در یک نشست خبری از بازداشت هفت عضو گروه داعش از مرکز این ولایت خبر داد. او گفت که این هفت نفر قصد حملات تروریستی در مرکز شهر داشتند و پس از بازداشت، به مرکز کشور منتقل شده‌اند. آقای رحیمی افزود که داعش و گروه‌هایی که در سوریه می‌جنگیدند، زیر فشار قرار دارند و امکان «زیادی» هست که به این سمت سرازیر شوند.

او تصریح کرد که همین حالا «یک تعدادشان به این طرف آمده‌اند» و امکان دارد که جنگ‌جویان داعش از نقاط مختلف دنیا به افغانستان راه پیدا کنند. به گفته والی هرات، داعش پروژه پساطالبان است که در افغانستان ریشه می‌گیرد.

آقای رحیمی پس از ارائه خبر بازداشت عوامل داعش گفت که دو هفته بعد هیأتی با عضویت وزیران امنیتی و دفاعی کشور برای بررسی وضعیت امنیتی ولایت هرات به این ولایت سفر می‌کند. او تصریح کرد که سفر این هیأت برای بررسی مسایل امنیتی و اکمالات تجهیزات نظامی است. وی هم‌چنان ابراز امیدواری کرد که با سفر این هیأت، وضعیت امنیتی مرکز شهر و ولسوالی‌های هرات بهبود یابد.

صحبت‌های آقای رحیمی در حالی مطرح می‌شود که چند روز قبل، فرماندهی پولیس هرات به رسانه‌ها گفته بود که در هرات، داعش نه وجود دارد و نه تحرک داشته است.

عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی پولیس هرات به خبرنگاران اطمینان داده بود که هیچ گزارشی از تحرک و یا رفت‌وآمد اعضای گروه داعش در جغرافیای هرات و ولسوالی‌های آن وجود ندارد. او تصریح کرده بود که هیچ باند یا گروهی در هرات قرارگاهی زیر نام داعش ندارد.

نشر خبر حضور داعش در هرات و بازداشت هفت عامل آن کافی بود که آگاهان امور نسبت به آن واکنش نشان دهند. هرات در غرب افغانستان بیش‌ترین مرز مشترک را با ایران دارد و به باور آگاهان امور، حضور داعش در هرات بیش‌تر برای نگران کردن ایران است.

غلام‌حسن مجروح، از آگاهان سیاسی به این باور است که مخاصمات داعش با ایران از علت‌های مهمی است که می‌تواند انگیزه حضور داعش را در هرات افزایش دهد. به باور وی، این بازی بزرگ و درازمدتی است که اگر برای سیاست‌مداران قابل درک نباشد، قدم‌های بعدی تروریستان سبب ویرانی کشور می‌شود.

به باور آقای مجروح، آگاهی ناکافی مسوولان ارشد ارگان‌های استخباراتی و کشفی از حضور داعش نشان از ضعف آنان است. او می‌گوید که دولت باید سازوکار منظمی را برای تلاش بیش‌تر نهادهای کشفی و استخباراتی در هرات فراهم کند تا خطر حضور داعش در این ولایت به صفر تقرب کند. او هم‌چنان تصریح می‌کند که مسوولان دولتی باید به مردم واضح سازند که چرا و چگونه داعش در ولایت هرات که پیشینه حضور نداشته، به یک‌باره‌گی حضور پیدا کرده است.

هرات نسبت به سایر ولایت‌های افغانستان امنیت نسبی بهتری دارد اما هر از گاهی انفجارهای خونین در برخی از مساجد و معابر سبب ایجاد وحشت بین مردم می‌شود. مسوولیت اکثر انفجارهای خونین هرات را در حداقل یکی دو سال گذشته، گروه داعش به عهده گرفته است. خون‌بارترین حمله این گروه به مسجد جوادیه دو سال پیش بود که در پی آن دست‌کم ۳۰ نفر جان باختند و ۶۴ نفر هم زخمی شدند. اکثر کشته‌گان و زخمیان، مردم غیر نظامی بودند که برای ادای نماز به مسجد جوادیه رفته بودند.

در نیمه‌های ماه سپتامبر سال روان میلادی، دفتر والی هرات از بازداشت معاون شاخه خراسان داعش که از ولایت ننگرهار به هرات آمده بود خبر داد. دفتر والی هرات گفته بود که معاون شاخه خراسان داعش در جریان عملیات استخباراتی نیروهای امنیت ملی بازداشت شده است.

با آن‌که جزییات زیادی از این خبر به رسانه‌ها درز نکرد اما در همان وقت جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات با نشر خبرنامه‌ای احتمال داد که معاون شاخه خراسان داعش از روستای سیاوشان در ولسوالی گذره هرات بازداشت شده باشد. ولسوالی گذره از نزدیک‌ترین مناطق نزدیک به مرکز شهر هرات به شمار می‌رود. با آن‌که زمان زیادی از بازداشت معاون شاخه خراسان داعش می‌گذرد، اما هنوز جزییاتی از اهداف و مقاصد وی نشر نشده است.

هرچند گروه داعش بیش از همه در عراق و سوریه فعال بوده است، اما جنگ‌جویان در کشورهای مختلفی به شمول افغانستان و پاکستان به این گروه اعلام وفاداری کرده‌اند. داعش در ولایت شرقی ننگرهار مخفی‌گاه‌هایی دارد که هر از گاهی نیروهای امنیتی افغانستان و نیروهای خارجی برای پاک‌سازی لانه‌های آنان، عملیات راه‌اندازی می‌کنند.

بیم ایران از رخنه داعش به افغانستان

به نقل از بی‌بی‌سی علی شمخانی، دبیر عالی شورای امنیت ملی ایران در دومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای گفته که بعد از شکست گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه، یکی از دغدغه‌های امنیتی، انتقال عناصر شکست‌خورده داعش از عراق و سوریه به افغانستان است تا از این سرزمین، برای طراحی، سازماندهی و اجرای اقدامات «تروریستی» خود در داخل افغانستان و همسایه‌گان این کشور استفاده کنند.

در این نشست که یک هفته پیش در هژدهم دسامبر در تهران، پایتخت ایران برگزار شده بود، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان هم حضور داشت. آقای محب در بخشی از این نشست اعلام کرد که در هیچ گوشه‌ای از دنیا داعش به اندازه افغانستان شکست نخورده است.

این نشست دو روزه روی موضوع افغانستان تمرکز داشت.

ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، هم گزارش داد که در این نشست نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراتیف روسیه با تشریح اقدامات گسترده و نگران‌کننده گروه‌های تروریستی در مناطق مختلف افغانستان گفته است: «بر اساس آخرین برآوردهای انجام شده، بین ۲۵۰۰ تا چهار هزار نیروی داعشی در افغانستان حضور دارند.»

گفتنی است که حضور اعضای گروه داعش عموماً در ولایت‌های شرقی افغانستان پررنگ‌تر بوده است. ننگرهار ولایتی است که شاهد حضور نیروهای منتسب به گروه داعش بوده اما از مدتی به این سو با حملات نیروهای امنیتی وزارت دفاع، رشته تسلسل بین اعضا و فرماندهان این گروه پاره شده است.

این طرف در غرب افغانستان هم سه سال پیش ویدیویی به رسانه‌ها راه پیدا کرد که خبر از حضور نیروهای وفادار به گروه داعش در ولایت غور می‌داد. در آن ویدیو نوجوانان و کودکانی دیده می‌شدند که در یک منطقه نامعلوم در یکی از ولسوالی‌های ولایت غور تمرین نظامی می‌کردند و پرچم و لوگوی داعش را با خودشان داشتند.

با این حال هم مردم و هم آگاهان امور نگران حضور تروریستان داعش در هرات و نقاط غربی کشور هستند. آنان از دولت خواهان راه‌اندازی عملیات‌های گسترده زمینی و هوایی برای سرکوب جنگ‌جویانی شده‌اند که با حمل سلاح، پرچم وفاداری داعش را حمل کرده و سنگ آن را به سینه می‌زنند.

t.me/negaahnoafghanistan