ایرو ایشا رفیو: آیا هند می‌تواند خالیگاه قوای هوایی افغانستان را پُر کند؟

  • ایرو ایشا رفیو

نشریه ایرو ایشا رفیو در شماره اخیر خود می‌نویسد آیا هندوستان می‌تواند بعد از خروج قوای بین‌المللی خالیگاه قوای هوایی افغانستان را پُر کند؟

به نوشته نشریه تا اواسط ماه جون امریکا نصف قوای باقی مانده خود را از افغانستان بیرون کرده و تاریخ سمبولیک برای خروج تمام این نیرو‌ها از سوی رئیس جمهور امریکا جو بایدن ۱۱ سپتمبر تعیین شده.

در بخش از این مطلب می‌خوانیم که خروج شتابزده قوای امریکا از افغانستان پالیسی‌های افغانستان و امریکا را به نابسامانی سوق داده است.

نشریه می‌افزاید حالا که قوای امریکا و ناتو افغانستان را ترک می‌کنند وظیفه بزرگ بر دوش قوای هوائی افغان می‌ماند که در جنگ علیه گروه‌های متعدد مخالفین نقش مهم دارد.

هرچند قوای هوائی افغان بعضی طیاره‌ها و هیلیکوپتر‌های نظامی امریکائی را بدست آورده، اما یک بخش دیگر این نیروها به طیارهای می ۱۷ ساخت روسیه متکی می‌باشند.

خارج از روسیه یگانه کشوریکه واحدهای بزرگ طیاره‌های جنگی و نظامی روسیه را دارد هندوستان است. اکنون به نوشته نشریه ایرو ایشا رفیو سوال اینست که آیا هند می‌واند در این بخش کمک کند؟

به نوشته نشریه اینکار می‌تواند با مصرف بسیار کم برای هندوستان در یک منطقه بسیار ستراتیژیک جای پا پیدا کند.

به نوشته نشریه با پیام‌های ضد و نقیضی که امریکا در باره ستراتیژی بعد از خروج از افغانستان می‌فرستد، شاید دست بالائی که قوای افغان در هوا دارند هم تغییر کند چون طالبان در پی بدست آوردن سلاح‌های نسبتاً پیشرفته دافع هوا می‌باشند و در اواخر هم نشان داده اند که بعضی طیاره‌ها و هلیکوپترها را سرنگون کرده اند.

در چنین حالت به نوشته نشریه اگر هندوستان داخل اقدام شود برای این کشور دموکراسی که سرمایه‌گذاری بزرگ درافغانستان کرده بدترین پروژه نخواهد بود.

  • دی اتلانتیک

نشریه دی اتلانتیک چاپ امریکا در شماره اخیر خود می‌نویسد هنوز دیر نیست که از یک شرم تاریخی جلوگیری شود.

نشریه می‌نویسد درحالی که خروج قوای امریکائی از افغانستان در حال تکمیل شدن است زمان برای کمک به افغانهای که در کشورشان با امریکائی‌ها همکاری کردند از دست میرود.

در ادامه می‌خوانیم که در چند هفته گذشته دورنما برای افغانهایی که به امریکائی کمک کرده اند، از حالت نگران کننده به حالت بحرانی تغییر کرده است. طالبان چندین ولسوالی را اشغال کرده اند، در سرکها پوسته ساخته اند و مراکز ولایاتی را که سالها تحت کنترول حکومت بودند به تهدید روبرو ساخته اند.

به نوشته نشریه تعداد زیادی از ۱۸ هزار افغانی که برای ویزه خاص امریکا مراجعه کرده اند به زودی شاید جائی برای گریز و پنهان شدن نداشته باشند و دیگر بین آنها و تعقیب کننده‌گان‌شان کدام قوه نظامی وجود ندارد که از آنها دفاع کند.

به نوشته نشریه دی اتلانتیک این فاجعه در داخل امریکا هم توجه راجلب کرده مخصوصاً در بین سازمانهای کمک کننده و حتی اعضای کانگرس، ولی کار حکومت امریکا در این بخش سرعت کافی ندارد.