اولین فرمانده پولیس زن در جوزجان: جدا کردن پدرم از طالبان کار آسان نبود

نجیبه نور دلاوری چند روز قبل به عنوان فرمانده بخش (سَمت) پنجم فرماندهی پولیس جوزجان در شمال افغانستان منصوب شد. او قبل از اینکه پولیس شود پدرش در صفوف طالبان مقابل نیروهای دولت افغانستان قرار داشت.

او از ولسوالی/شهرستان قوش تپه ولایت/استان جوزجان است، محلی که از چند سال تاکنون در کنترل طالبان است.

خانم دلاوری به خبرگزاری گفت که او در سال ۱۳۹۴ به صف نیروهای پلیس/پولیس افغانستان پیوست و علت آن نیز علاقه‌مندی به کار در نظام افغانستان بود.

او افزود که می‌خواست کاری در دولت داشته باشد که به مردم خدمت کند و با آنان نزدیک‌تر باشد. به نظر او سربازان پولیس بیشتر با مردم در تماسند و با آنان نزدیکتر، به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنند و به همین دلیل او نیز کار در پولیس را انتخاب کرد.

افغانستان
توضیح تصویر،خانم دلاوری در روز معرفی

خانم دلاوری می‌گوید که انتخابش با مخالفت‌های زیادی همراه بود، از خانواده گرفته تا جامعه. او گفت، بعد از اینکه جذب پولیس شد، تلاش کرده که خانواده و دوستانش را متقاعد کند که کار در پولیس یک “وظیفه مقدس” است.

او گفت در محلی که زندگی می‌کرد، هیچ کس حق کار با دولت را نداشت، حتی مردان حق نداشتند کارمند دولت باشند.”اگر کارمند دولت یک زن بود با خطر سنگسار روبرو بود.”

این افسر پولیس می‌گوید که به عنوان یک سرباز ساده وارد پلیس شد و بعدا توانست از خود توانایی نشان داده و به درجه‌های بالاتر پولیس صعود کند.

او گفت که رفتنش به صف پولیس باعث شد که خانواده او از طرف طالبان تحت فشار فزاینده قرار گیرد، فشار و تهدیدهای که تاکنون ادامه دارد.

به گفته او پدرش در آن زمان در کنار طالبان و در مقابل نیروهای دولتی بود. او به پدرش استدلال کرده بود “اگر در صف نیروهای مخالف دولت باشی مردم از خودت نفرت خواهند داشت و اگر می‌خواهی با خانواده و مردم زندگی کنی از طالبان جدا شو.” او می‌گوید که پدرش در نهایت پذیرفت که از طالبان جدا شود اما به گفته او، “جدا کردنش از طالبان هم هنر می‌خواست.”

چند روز قبل براساس تصمیم امنیتی هیأت رهبری ولایت جوزجان، نجیبه نور دلاوری به عنوان فرمانده بخش (سَمت) پنجم فرماندهی پولیس جوزجان انتخاب شد.

خواجه جیلانی ابوبکر٬ فرمانده پولیس جوزجان در زمان معرفی او گفته بود که دلیل انتخابش این بود که خود خانم‌ها در فرمانده پلیس پیشنهاد کرده بودند که خانم نوری را به عنوان فرمانده بخش (سَمت) منصوب کند.

به گفته او خانم‌ها استدلال کرده بودند که با انتخاب خانم نوری به این سمت اجازه بدهند که خانم‌ها نشان بدهند که اگر وضعیت امنیتی بد شد، آنان امنیت شهرها را تامین خواهند کرد و مردان به خطوط مقدم جبهه برای جنگ با طالبان بروند.