انفجار مدیریت مخابرات اسلام‌قلعه هرات؛ قطع انترنت و غارت تاسیسات مخابراتی

به دنبال تخریب ساختمان مدیریت مخابرات شهرک مرزی اسلام‌قلعه هرات، بیش‌ از یک میلیون دالر/دلار امریکایی به ریاست مخابرات هرات و شرکت «افغان تلی‌کام» خسارت مالی وارد شده است. مقام‌های ریاست مخابرات هرات می‌گویند که به دلیل ناامنی، تاکنون نتوانسته‌اند محل حادثه را از نزدیک بررسی کنند.

با تخریب مدیریت مخابرات شهرک اسلام‌قلعه هرات، بخشی از خط انتقال فایبرنوری نیز تخریب و انترنت وارداتی از ایران قطع شده است. به روایت مقام‌های محلی هرات، پس از تخریب فایبرنوری، انترنت هزاران مشترک در هرات و ولایت‌های غرب کشور مختل یا به کلی قطع شده است.

تاکنون مشخص نیست که چه زمانی مشکل قطعی انترنت در هرات حل خواهد شد. اداره محلی هرات هم تأکید دارد که حکومت نمی‌تواند زمان دقیق برطرف شدن مشکل قطعی انترنت را مشخص کند. منابع مردمی در شهرک مرزی اسلام‌قلعه هرات ادعا دارند که پس از تخریب تاسیسات مخابرات، بخشی از تجهیزات فنی از سوی مردم غارت شده است.

عاشق‌الله علی‌زایی، رییس مخابرات هرات، در صحبت با خبرنگاران می‌گوید که طالبان نیمه‌های شب دوازدهم سرطان/تیر سال روان خورشیدی، بر مدیریت مخابرات شهرک مرزی اسلام‌قلعه هرات حمله و ساختمان مدیریت مخابرات را منفجر کردند.

به گفته او، در پی انفجار ساختمان مدیریت مخابرات، تمامی تجهیزات مخابراتی و ساختمان مدیریت مخابرات کاملاً تخریب شده است. وی افزود که با تخریب تجهیزات مخابراتی بیش‌ از یک میلیون دالر به شرکت افغان تلی‌کام و ریاست مخابرات هرات زیان مالی وارد شده است.

افزون بر این، قطع انترنت خسارت هنگفت مالی به هزاران شرکت تجارتی و دفترهای اداری در هرات وارد کرده که میزان دقیق این خسارت‌ها تاکنون مشخص نشده است. براساس معلومات ریاست مخابرات هرات، تمام انترنت هرات برای ادارات دولتی، شرکت‌های خصوصی و خانه‌های رهایشی مختل شده است.

در حال حاضر در هرات تنها انترنت ارایه شده از سوی برخی شرکت‌های مخابراتی که خدمات انترنت را برای تلفن‌های موبایل عرضه می‌کنند، فعال است و خدمات انترنتی سایر شرکت‌های مخابراتی که از فایبرنوری استفاده می‌کنند، قطع شده است.

رییس مخابرات هرات می‌افزاید که با تخریب ساختمان و تجهیزات مخابراتی مدیریت مخابرات شهرک مرزی اسلام‌قلعه هرات، دستگاه‌ها، تجهیزات و تاسیسات فایبرنوری و خدمات مخابراتی که از سال‌های گذشته در این مدیریت فعال شده بود، کاملاً تخریب شده است.

آقای علی‌زایی می‌افزاید که او نمی‌تواند زمان دقیق ترمیم و فعال‌سازی دوباره تاسیسات مخابراتی مدیریت مخابرات اسلام‌قلعه را مشخص کند و برخی تجهیزات «بسیار گران‎قیمت» در مرکز مخابراتی اسلام‌قلعه تخریب شده که نمونه‎های مشابه آن در هرات موجود نیست و باید از طریق روند تدارکات خریداری شود که زمان زیادی را در بر می‌گیرد.

هرچند طالبان پیش از این در مناطق دوردست ولسوالی‌های هرات و ولایت‌های حوزه غرب کشور، قبل از تخریب پایه‌های مخابراتی به حکومت هشدار می‌دادند، اما تجهیزات مخابراتی شهرک اسلام‌قلعه را بدون هشدار قبلی و به گونه «غافل‌گیرکننده» تخریب کرده‌اند.

ریاست مخابرات هرات پافشاری دارد که به دلیل دور بودن مسافت و تهدیدهای امنیتی، کارمندان فنی و مهندسان این نهاد تاکنون نتوانسته‌اند از محل تخریب تجهیزات مخابراتی و مدیریت مخابرات شهرک مرزی اسلام‌قلعه هرات دیدن کنند و مقدار اندکی از انترنت را به گونه «بکاپ» فعال سازند.

در همین حال نوراحمد حیدری، معاون والی هرات، می‌گوید که مخالفان دولت همیشه تأسیسات عام‌المنفعه را مورد تعرض قرار می‌دهند و مردم شاهد این هستند که پل، پلچک و اخیراً فایبرنوری را در شهرک اسلام‌قلعه مورد تهدید قرار دادند.

آقای حیدری افزود: «متاسفانه دشمنان مردم افغانستان چیزی غیر از تخریب و خشونت ندارند و این هم بخشی از خشونت و ظلم آنان است که بر مردم ما تحمیل شده است». با این وجود، معاون والی هرات هم تأکید دارد که زمان دقیق ترمیم تجهیزات مخابراتی و برطرف شدن مشکل انترنت مشخص نیست.

این مقام ارشد محلی هرات پافشاری دارد که ساحه از شهر هرات دور است و ۱۲۰ کیلومتر از مرکز شهر هرات فاصله دارد و جنگ جریان دارد، اما به زودی تیم‌های فنی و تخنیکی برای ترمیم فایبرنوری و تجهیزات مخابراتی تخریب شده به ساحه اعزام خواهند شد.

در همین حال منابع مردمی در شهرک اسلام‌قلعه هرات ادعا دارند که در پی تخریب ساختمان مدیریت مخابرات، برخی تجهیزات مخابراتی، تجهیزات فایبرنوری، باطری‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی تاسیسات مخابراتی از سوی برخی ساکنان محلی غارت شده است.

مقام‌های محلی هرات و مقام‌های ریاست مخابرات تاکنون در پیوند به غارت تجهیزات مخابراتی اظهار نظری نکرده‌اند، اما برخی منابع معتبر مردمی غارت تجهیزات مخابراتی را تأیید می‌کنند. پیش از این در پی آتش‌سوزی بزرگ در گمرک مرزی اسلام‌قلعه هرات، اموال شماری از موترهای باربری توسط مردم غارت شده بود.

طی روزهای اخیر نبردهای شدید میان نیروهای امنیتی و طالبان در مناطق قدوس‌آباد و شهرک مرزی اسلام‌قلعه ولسوالی کهسان هرات جریان دارد. ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی نشر شده، نشان می‌دهد که طالبان قرارگاه نیروهای مرزی و بخش‌هایی از شهرک اسلام‌قلعه را تصرف کرده‌اند.

از جانب دیگر، مقام‌های محلی هرات ادعا دارند که با اعزام نیروهای کماندوی ارتش به مناطق قدوس‌آباد و شهرک مرزی اسلام‌قلعه در ولسوالی کهسان هرات، حملات تهاجمی طالبان عقب زده شده است. هم‌زمان با این طالبان ادعا دارند که مرکز ولسوالی غوریان، یکی دیگر از ولسوالی‌های مرزی با ایران را تصرف کرده‌اند.

هم‌زمان با افزایش درگیری‌ها میان طالبان و نیروهای امنیتی در شهرک مرزی اسلام‌قلعه، نگرانی‌ها از تخریب زیرساخت‌ها و تاسیسات گمرک مرزی اسلام‌قلعه نیز افزایش یافته است. در همین حال، با تصرف ولسوالی چشت هرات به دست طالبان، بزرگ‌ترین نگرانی مردم آسیب رسیدن به بند سلما است.

طی روزهای اخیر با تخریب پایه‎های برق در ولایت پروان، قطعی برق مشکلات زیادی برای ساکنان کابل و چند ولایت دیگر ایجاد کرد. حالا تخریب تاسیسات مخابراتی و منفجر کردن مدیریت مخابرات شهرک اسلام‌قلعه، سبب مختل و قطع شدن انترنت در غرب کشور شده و مشکلات زیادی را به بار آورده است.