امریکا به دنبال توافق صلح است نه خروج سربازانش

نماینده‌ ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، کشورش در تلاش ترک افغانستان نیست بلکه در تلاش دست‌یابی به توافق صلح در این کشور است.

نگاه نو_ آقای خلیل‌زاد که روز جمعه ۱۹ دلو در انستیتوت صلح امریکا در واشنگتن صحبت می‌کرد، گفت: «هدف من با رهنمایی رییس جمهور و وزارت امور خارجه امریکا، دست‌یابی به توافق صلح است، نه توافق خروج. توافق صلح، به خروج اجازه می‌دهد اما ما تنها به دنبال خروج نیستیم.»

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان پس از آغاز ماموریتش در این سمت، تاکنون چهار بار با نماینده‌گان گروه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

او در این مورد گفت که در اصول با گروه طالبان در مورد مبارزه با تروریسم و خروج سربازان امریکایی از افغانستان به توافق رسیده است اما خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مشروط به دست‌یابی به توافق صلح است.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که یکی از اعضای دفتر سیاسی گروه طالبان هفته گذشته در حاشیه نشست مسکو به رسانه‌ها گفته بود که امریکا نیمی از سربازان مستقر خود در افغانستان را تا ماه اپریل سال جاری میلادی از افغانستان خارج می‌کند. در واکنش به این ادعای گروه طالبان، زلمی خلیل‌زاد، روز پنج‌شنبه هفته گذشته در تویتی نوشت که این ادعا صحت ندارد و هیچ جدول زمانی برای خروج نیروهای امریکایی از افغانستان وجود ندارد.

از سویی هم، آقای خلیل‌زاد می‌گوید که امریکا تلاش دارد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده افغانستان به توافق صلح با گروه طالبان دست یابد و یا به پیشرفت‌های جدی در این زمینه برسد.

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان تأکید کرده است در صورتی که توافق صلح به دست نیاید، انتخابات باید برگزار شود و نمی‌توان انتخابات را به تأخیر انداخت. او افزوده است تا برگزاری انتخابات فرصت زیادی باقی است و تا آن زمان باید پیشرفت‌های جدی در این زمینه به وجود بیاید تا به پروسه انتخابات نیز اعتبار ببخشد.

آقای خلیل‌زاد گفته است که فرصت مناسب برای برقراری صلح در افغانستان پیش آمده است و گروه طالبان نیز پذیرفته است که مسأله افغانستان راه حل نظامی ندارد. او تأکید کرده است که باید مذاکرات بین‌الافغانی هرچه زود آغاز شود.

این در حالی است که اخیراً نشستی میان گروه‌های سیاسی افغانستان و نماینده‌گان گروه طالبان در مسکو برگزار شد. در این نشست نماینده‌گان حکومت افغانستان حضور نداشتند و اشتراک‌کننده‌گان آن، نتایج این نشست را مثبت ارزیابی کردند و یک قطع‌‎نامه مشترک را نیز نشر کردند. در یکی از ماده‌های این قطع‌نامه بر خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تأکید شده است.

حکومت یک روز پس پایان این نشست اعلام کرد که نشست مسکو، یک نشست علمی – سیاسی برای بحث در باره صلح بود و نتایج آن الزامیت اجرایی ندارد.