الله اکبر، تشکر الکساندر

مردم شده است. امروز هم آمر حوزه دهم پولیس شهر هرات توسط طالبان در جریان جنگ کشته شد. به گزارش خبرنگار هشت صبح از هرات، حوالی این شهر روز‌وشب‌های جنگی را سپری می‌کند.

 اما امروز چیزی که نسبت به گذشته در شهر هرات جالب و متفاوت است، بنر یا بیلبورد سپاس‌گزاری از کریس الکساندر، سفیر پشینین کانادا در افغانستان است. در میان موجی از نگرانی‌های جنگ، در کنار این‌که تقریباً همه دیگر می‌دانند که ریشه‌ی جنگ طالبان از کجا آب می‌خورَد، حالا دیده می‌شود که قدرشناسی و سپاس‌گزاری از حامیان افغانستان از سوی افغان‌ها در شدیدترین حالات نیز جریان دارد.  هراتیان از این که سفیر پیشین کانادا واقعیت‌ها را گفته است، از وی با برافرازی این بنر تشکر کرده‌اند.

فعالیت توییتری کریس الکساندر سفیر پیشین کانادا در افغانستان، در حمایت از افغانستان و بیان حقایقی درباره رابطه‌ی پاکستان و افغانستان همواره مورد ستایش افغان‌ها بوده است.

توییت سنجاق شده یا برتر گذاشته شده آقای الکساندر بر صفحه توییترش این است: «بدون تحریم علیه پاکستان، هیچ آتش‌بس دایمی در افغانستان برقرار نخواهد شد. جنگ ابدی پاکستان باید پایان یابد. #پایان جنگ نیابتی #تحریم پاکستان».

سپاس‌گزاری‌های زیادی از آقای الکساندر در شبکه‌های اجتماعی توسط افغان‌ها صورت می‌گیرد. گاهی این سپاس‌گزاری هم‌زمان با انتقاد از «کم‌کاری» حکومت صورت می‌گیرد.

حمیدالله زازی، از فعالان مدنی افغانستان در آخرین قدردانی از آقای الکساندر سفیر پیشین کانادا، ضمن نقد کارکرد وزارت خارجه، نوشته است: «آن‌چه را که جلالت‌مآب […] آقای حنیف اتمر به حیث وزیر خارجه  به پیش می‌برد و یا باید می‌گفت، آقای الکساندر  به پیش می‌برَد…»

سپاس‌گزاری و ستایش افغان‌ها از الکساندر، هم‌زمان است با انتظار عمران‌خان برای برقراری تماس از جانب جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده امریکا. رسانه‌ها گفته‌اند که امروز عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان منتظر تماس جو بایدن است؛ تماسی که از سوی خان درخواست شده بود، اما به اساس گفته‌های مشاور امنیت ملی پاکستان، بایدن این درخواست را رد کرده است.

کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی، هم‌مانند موضوع حمایت‌های الکساندر از افغانستان، به درخواست و سپس انتظار  عمران خان به تماس از جانب جو بایدن نیز واکنش نشان داده‌اند. حمدالله ارباب از نقاشان افغان به پشتو و به صورت کنایه به این موضوع، نوشته است: «یک مسکال خو بده نی، خیر اس».

پیش از این ایالات متحده امریکا نیز تاکید کرده بود که پاکستان باید طالبان را تحت فشار قرار دهد تا صلح کنند، اما عمران‌خان اخیراً گفته است که وی در صورتی که طالبان افغانستان را سقوط بدهند، کنترلی بر اراده طالبان نمی‌تواند داشته باشد.

هم‌زمان با این رخدادها و ادامه نبردها در افغانستان، گزارش‌ها حاکی از آن است که محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه کشور از شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست برگزاری نشست اضطراری درباره افغانستان را کرده است. در این پیوند رادیو پاکستان گزارش داده است که شورای امنیت سازمان ملل این نشست را فردا جمعه برگزار می‌کند، اما رسانه‌های دیگر این گزارش را نداده‌اند.

 موج نارضایتی‌ها از «کنش‌های پاکستان در برابر افغانستان»، همواره در حال افزایش است، اما هنوز روشن نیست که فشارها و انتقادها از «حمایت پاکستان از طالبان» نتیجه‌ی مثبتی به دست می‌دهد یا نه.