سالنامه احصایوی تازه درباره جمعیت و رشد اقتصادی افغانستان

سالنامه احصایوی جدید اداره ملی احصایه و معلومات نشان می‌دهد که رشد اقتصادی افغانستان در سال ۱۴۰۰ به منفی بیست اعشاریه هفت درصد رسیده است که بربنیاد این، درآمد سرانه کشور به کمتر از ۴۵۰ دالر کاهش یافته است.

اداره احصایه و معلومات می‌گوید که سکتورهای کشاورزی، خدمات و صنعت بیشترین کاهش را داشته اند.

از سویی هم، در این سالنامه که به روز چهارشنبه نشر شد، جمعیت افغانستان سی و چهار میلیون و سه ‌صد هزار نفر برآورد شده است که جمعیت جوانان بیشتر است.

تولید ناخالص داخلی افغانستان نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از پنج میلیارد دالر کاهش یافته است و در سال ۱۴۰۰ تولید ناخالص داخلی افغانستان به کمتر از پانزده میلیارد دالر می‌رسد.

سکتور زراعت، صنعت و خدمات در سال گذشته خورشیدی رشد منفی را تجربه کرده است. سکتور زراعت منفی دو اعشاریه هشتاد و سه درصد، سکتور صنعت منفی چهارده اعشاریه نزده درصد، خدمات منفی بیست اعشاریه هفت درصد.

حسیب الله موحد، معین اداره ملی احصایه و معلومات گفت: «رشد اقتصاد افغانستان در سال قبل بیست اعشاریه هفت درصد است.»

فقیر محمد زیار، رییس اداره ملی احصایه و معلومات گفت: «برای توضیح این ارقام از معیار های جهانی کار گرفته شده است.»

جمعیت افغانستان در سالنامه احصایوی جدید اداره احصایه و معلومات سی و چهار میلیون و سه صد هزار نفر برآورد شده است که جمعیت مردان نسبت به زنان دو درصد بیشتر است. بربنیاد سالنامه احصایوی جدید، جمعیت روستایی، شهری و کوچی به ترتیب بیشترین جمعیت را دارند.

در این سالنامه آمده است: «جمعیت روستایی بیست و چهار اعشاریه دو میلیون نفر، جمعیت شهرنشین هشت اعشاریه شش میلیون نفر و جمعیت کوچی یک اعشاریه پنج میلیون نفر.»

حسیب الله موحد، معین اداره ملی احصایه و معلومات افزود: «نفوس افغانستان امسال سی و چهار اعشاریه سه میلیون نفر برآورد شده که هفده اعشاریه پنج میلیون را ذکور و شانزده اعشاریه هشت میلیون اناث است.»

به گونه میانگین، درآمد سرانه افغانستان نیز نزدیک به چهل دالر کاهش را نشان می‌دهد.

اداره احصایه و معلومات همچنان می‌گوید که صادرات افغانستان نیز نزدیک به دوازده درصد کاهش یافته است و صادرات اجناس و خدمات افغانستان در سال که گذشت، به یک اعشاریه سه میلیارد دالر می‌رسید.

عبداللطیف نظری، معین وزارت اقتصاد گفت: «صنایع را که مثلا ما تولید می‌کنیم، اگر توان رقابت با صنایع کشور های دیگر را داشته باشد، باید به این بازار ها منتقل کنیم، درغیر آن، روی دست ما میماند و ما را در واقع با مشکل یعنی سرمایه‌گذاران ما را تاجران ما را با وضعیت شکننده‌ای اقتصادی روبرو می‌سازد، حتا ورشکست می‌سازد.»

بربنیاد آمار سالنامه احصایوی، میزان تولید غله در کشور یک میلیون و سه صد هزار تن کاهش یافته است و افغانستان در سال ۱۴۰۰، کمتر از پنج میلیون تن غله تولید کرده است.