رکود تجارت‌های کوچک در پروان؛ ۷۰۰ زن بیکار شده‌اند

مسوولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت/استان پروان می‌گویند که پس از تسلط طالبان بر این ولایت، حدود ۷۰۰ زنی که در تجارت‌های کوچک در این ولایت مصروف کار بودند، بیکار شده‌اند.

شهلا، مدیر اقتصاد ریاست زراعت پروان، می گوید: «در حکومت پیشین ۷۰۰ خانم در بخش‌های مالداری/دامداری، پروسس و باغچه‌های خانه‌گی در پروان مصروف کار بودند، اما اکنون بی‌سرنوشت و بیکار شده‌اند.»

شهلا در حال حاضر تنها اجازه امضا کردن حاضری‌اش را دارد و حق ندارد سر کار حاضر شود. وی می‌گوید، چندین ماه می‌شود که معاش دریافت نکرده و از این بابت با مشکلات زیادی روبه‌رو است. او از حکومت سرپرست طالبان می‌خواهد که به حقوق زنان ارزش قایل شود و به آنان اجازه کار بدهد.

در همین حال شماری از زنان تجارت‌پیشه در ولایت پروان از توقف فعالیت‌های‌شان پس از حاکمیت طالبان بر کشور نگران‌اند. آنان می‌گویند که به ‌دلیل حمایت نشدن‌شان از سوی حکومت سرپرست طالبان، شماری از آنان فعالیت‌شان را به حالت تعلیق درآورده‌اند و تعدادی هم به‌گونه پنهانی و دور از چشم طالبان، به فعالیت تجاری‌شان ادامه می‌دهند.

ژیلا قاضی‌خانی، مسوول یکی از شرکت‌های خصوصی تولید سبزیجات و میوه‌جات در ولایت پروان، در صحبت با خبرگزاری گفت که در گذشته شرکت آنان در سه ولسوالی/شهرستان این ولایت صدها خانم بی‌بضاعت را به هدف آموزش و بلند بردن سطح اقتصادی‌شان استخدام می‌کرد، اما اکنون به دلیل عدم حمایت طالبان، این رقم به‌گونه چشم‌گیری کاهش یافته است. وی افزود، با آن‌که طالبان تا کنون به‌صورت رسمی مانع فعالیت آنان نشده‌اند، اما به ‌خاطر ترسی که آن‌ها از طالبان دارند، به‌شکل پنهانی و محدود فعالیت می‌کنند. وی هم‌چنان گفت: «در سال‌های گذشته از طریق حکومت پیشین در برنامه‌های مختلف دعوت می‌شدیم و محصولات زراعتی خود را به نمایش می‌گذاشتیم و از نمایشگاه‌ها درآمد خیلی خوبی داشتیم؛ اما فعلاً به‌گونه پنهانی و با چند نفر محدود کار خود را پیش می‌بریم و اقتصاد ما هم خیلی خراب شده است.»

به گفته ژیلا، در دوران حکومت پیشین، شماری از زنان سرمایه‌گذار در پروان زمینه اشتغال برای ده‌ها زن را در این ولایت فراهم کرده بودند، اما حالا با متوقف شدن فعالیت زنان سرمایه‌گذار، این زنان با مشکل سخت اقتصادی روبه‌رو شده‌اند.

مژگان یکی از خانم‌هایی است که در کارخانه‌های کوچک محصولات زراعتی و صنایع دستی زنان در ولایت پروان کار کرده است. وی از وضعیت بد اقتصادی خانواده‌اش نگران است و می‌گوید در حدود چهار ماه گذشته، پول پس‌اندازش را مصرف کرده است. مژگان تصریح می‌کند: «اکنون با اقتصاد بسیار خراب زنده‌گی می‌کنیم. در گذشته مردهای ما هم کار می‌کردند، اما حالا همه بیکار استند. از بس که وضیعت اقتصادی ما خراب است، حتا دوست‌های خود را فراموش کرده‌ایم».

این در حالی است که پس از فعال شدن مجدد بسیاری از ادارات دولتی زیر کنترل طالبان، آن‌ها فقط از کارمندان مرد خواسته‌‌اند که به کارشان برگردند و تا هنوز به کارمندان زن اجازه کار داده نشده است. حکومت سرپرست طالبان اعلام کرده که کارمندان زن تا اطلاع بعدی در ادارات حضور پیدا نکنند. در همین حال محمدرحیم، رییس زراعت، آبیاری و مالداری پروان که از سوی طالبان گماشته شده است، می‌گوید که او با کار کردن زنان تجارت‌پیشه مشکلی ندارد و فیصله شورای وزیران طالبان نیز همین است.