سازمان غذایی جهان: تا دو ماه آینده گرسنه‌گی در شمال افغانستان به هفتاد درصد می‌رسد

با نزدیک شدن فصل سرما‌، نگرانی‌ها از افزایش گرسنه‌گی و فقر در کشور بیش‌تر شده است. سازمان غذایی جهان در سروی‌ای که به‌تازه‌گی انجام داده، میزان گرسنه‌گی در شمال افغانستان را ۶۰ درصد گفته و تاکید کرده است که این رقم تا دو ماه دیگر به ۷۰ در‌صد خواهد رسید.

مسوولان در این سازمان می‌گویند که در نظر دارند در شش ماه آینده برای حدود پنج میلیون انسان در ولایت‌/استان های شمالی کشور مواد غذایی و پول نقد توزیع کنند. تحولات اخیر در کشور باعث شده است که تعداد زیادی از افراد، کار و وظایف خود را از دست بدهند. از سویی هم جنگ، بیکاری، خشک‌سالی و سایر چالش‌ها سبب شده تا ۶۰ درصد باشنده‌گان شمال افغانستان زیر خط فقر و گرسنه‌گی زنده‌گی کنند. مسوولان در سازمان غذایی جهان هشدار می‌دهند که این رقم تا دو ماه دیگر به ۷۰ درصد خواهد رسید.

نجیب‌الله رحمانی، مسوول سازمان غذایی جهان در شمال کشور، می‌گوید: «تقریباً حدود ۶۰ درصد مردم شمال در حال حاضر دچار گرسنه‌گی هستند و تا دو ماه آینده گرسنه‌گی به ۷۰ درصد می‌رسد.» این سازمان کمک‌رسان می‌گوید که در نظر دارد برای پنج میلیون نفر در شمال کشور مواد غذایی و پول نقد تهیه کند.

مسوول سازمان غذایی جهان در شمال گفت: «تا شش ماه آینده برنامه ما این است که حدود پنج میلیون نفر را در برنامه‌های مختلف تحت پوشش بیاوریم و این تحت پوشش آوردن توسط مواد غذایی است که شامل چهار قلم مواد غذایی می‌شود که آرد، روغن، دال و نمک می‌باشد. به تعدادی از خانواده‌ها پول نقد هم کمک می‌شود.»

در همین حال یک تعداد افراد مستحق که از این کمک‌ها مستفید شده‌اند، می‌گویند که با هزار و یک چالش شب و روز را می‌گذرانند و این کمک‌ها برای آنان بسنده نیست. آن‌ها از طالبان می‌خواهند تا در قسمت پایین آوردن نرخ مواد غذایی و فراهم کردن زمینه کار و شغل، تلاش کنند.

مولدین ۶۰ ساله از مزارشریف که از کمک سازمان غذایی جهان در شمال مستفید شده است، می‌گوید: «در خانه هشت نفر نان‌خور هستیم. دو تا بچه‌گکم غلتک‌دوانی می‌کنند. همین روزگار است دیگر، تیر می‌شود، به بسیار سختی و نیستی. با این کمک‌ها ممکن تا یک ماه وضعیت ما کمی بهتر شود، اما بعد از آن نمی‌دانیم چه کنیم. خودم موسفید هستم، توان کار ندارم. بچه‌هایم خرد هستند، غلتک دارند، اما در بازار هم کار نیست.»

این مرد بزرگ‌سال می‌گوید: «از طالبان می‌خواهم تا آرامی و ارزانی را بیاورند تا مردم نان و آب داشته باشند. بیکاری و ناداری مردم را عذاب کرده است. کار و غریبی که باشد، مردم پول چهار تا نان را پیدا کنند، دیگر گپی نیست.» بی‌بی‌خدیجه ۵۵ سال دارد و حدود هفت ماه پیش بر‌اثر جنگ و ناامنی از ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ به شهر مزارشریف آمده است. بی‌بی خدیجه می‌گوید: «گرسنه هستم، هیچ کارگر ندارم. شش فرزند دارم که یک پسرم در جایی افتاده و توان کار را ندارد. پیش از ماه حمل بود که از چهاربولک به این‌جا آمده‌ایم. جنگ و نا‌امنی ما را مجبور کرد. حالا که جنگ تمام شده، غم گرسنه‌گی ما را از بین می‌برد. غیر از خدا هیچ کسی را نداریم که به ما کمک کند.»

با این حال سازمان غذایی جهان از جامعه جهانی می‌خواهد تا با ارسال کمک‌های بشر‌دوستانه، جلو بحران انسانی در شمال افغانستان را بگیر‌د. به باور این نهاد، وضعیت مردم شمال در سرمای زمستان بد‌تر می‌شود.

کمبود غذا و از دست دادن شغل دلیل اصلی نگرانی خانواده‌ها است. دبلیو‌.اف‌.پی یا سازمان غذایی جهان در شمال برنامه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کمک‌رسانی در حالت اضطرار است. این سازمان خانواده‌هایی که از آفات طبیعی متاثر می‌شوند، به دلیل جنگ تغییر مکان داده باشند و خانواده‌هایی که به مواد غذایی دسترسی نداشته باشند را تحت پوشش قرار می‌دهد.

به گفته آقای رحمانی، این سازمان در ماه سپتامبر حدود ۹۱۸ هزار نیازمند را کمک کرده است و در حال حاضر نیز حدود یک هزار نیازمند تحت پوشش کمک‌های غذایی و نقدی این سازمان قرار دارند. آقای رحمانی در این مورد گفت: «در ماه گذشته ما توانستیم براساس منابع دست‌داشته، به حدود ۹۱۸ هزار خانواده نیازمند کمک کنیم و در حال حاضر یک هزار خانواده را کمک می‌کنیم. پلان ما این است که به ۱٫۳ میلیون نفر رسیده‌گی کنیم؛ چون نیازمندی در شمال زیاد است. در ماه‌های نوامبر و دسامبر پلان داریم تا ۲.۵ الی ۲.۷ میلیون خانواده را کمک کنیم.»

در همین حال امریکا و طالبان توافق کرده‌اند که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه یابد. محمدنعیم، سخنگوی طالبان در دفتر سیاسی دوحه، روز دوشنبه، نوزدهم میزان، گفت که در جریان این مذاکرات، امریکا به فراهم کردن تسهیلات برای کمک‌رسانی سایر نهادهای بشری نیز تعهد کرده است. به گفته او، در مذاکرات تأکید شده است که کمک‌های بشردوستانه نباید با مسایل سیاسی پیوند داده شود. طالبان در جریان این گفت‌وگوها تصریح کرده‌اند که در زمینه شفافیت کمک‌ها و رساندن آن به افراد مستحق، با نهادهای خیریه کار می‌کنند.