بلدرچین و کبک در ‘سبد خرید ۱۸ نوع گوشت’ ارگ ریاست جمهوری افغانستان

پس از آنکه ادعای یک نماینده پارلمان افغانستان مبنی بر قرارداد انواع گوشت برای نهادهای مربوط به ریاست جمهوری خبرساز شد، او امروز اسنادی را در این مورد نشر کرد.

در فهرست این سند خرید گوشت بودنه (بلدرچین) و کبک نیز علاوه بر انواع گوشت گوسفند، گوساله، و مرغ، فیل مرغ (بوقلمون) و ماهی دیده می‌شود.

سندی که خان آقا رضایی، نماینده کابل در مجلس نمایندگان افغانستان امروز (سه‌شنبه ۷ دلو/بهمن) در صفحه توییترش منتشر کرد، نشان می‌دهد که پیشنهاد خرید ۱۸ نوع گوشت به ارزش حداقل ۶۳ میلیون و ۹۴۰ هزار افغانی (حدود ۵۰۰ هزار دلار) برای ریاست اداره امور ریاست ‌جمهوری افغانستان در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۲۹ برای تایید به اداره تدارکات ملی فرستاده شده است.

براساس این سند شرکت داوطلب برای این قرارداد حداقل ۶۷ میلیون افغانی و حداکثر ۸۱ میلیون افغانی قیمت ارائه کرده است.

این نماینده قبلا در یک جلسه علنی پارلمان و در یک نشست خبری در کابل گفته بود که اداره امور ریاست جمهوری افغانستان ۳۰ میلیون دلار را برای خرید سبزیجات و ۱۷ نوع گوشت از جمله گوشت بودنه (بلدرچین) در این اداره اختصاص داده است.

اداره امور ریاست جمهوری پیش از این با رد ادعای خریداری ۱۷ نوع گوشت گفته که مجموع هزینه سبزیجات خریداری شده در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۰ میلیون افغانی (۸۰۰ هزار دلار) بوده که برای هزارها کارمند در ده‌ها اداره دولتی افغانستان از جمله ریاست جمهوری، شورای عالی مصالحه و دفتر حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین خریداری شده است.

عبدالهادی ارغندیوال، وزیر پیشین مالیه/دارایی افغانستان که چند روز قبل از سوی رئیس جمهوری برکنار شد، نیز گفته که در یکی از نشست‌های اداره تدارکات ملی به امضای این قراداد اعتراض کرده بود.

او تاکید کرده که عضویتش در کمیسیون تدارکات و بحث قراردادها از دلایل برکناری‌اش بوده است.

.
توضیح تصویر،علاوه بر گوشت‌ گران قیمتش، بودنه (بلدرچین) جنگی نیز در برخی ولایت‌های افغانستان رواج دارد

آقای ارغندیوال گفت در حالی که جلسه از سوی رئیس جمهوری پایان یافته اعلام شده بود، به دو قرارداد “خریداری ۱۸ نوع گوشت در اداره امور و خریداری تیل/نفت به قیمت هر لیتر ۴۱ افغانی در حالی که در بازار قیمت هر لیتر تیل ۳۴ افغانی است”، اعتراض کرده که “ظاهرا” براساس همین اعتراضات این قراردادها از سوی رئیس جمهوری این نیز رد شده است.

بحث اختصاص میلیون‌ها دلار برای خریداری ۱۸ نوع گوشت و سبزیجات در اداره امور ریاست جمهوری این روزها در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است.

موضوعی که مایه طنز و از سویی هم خشم کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی را برانگیخته است.