بانک جهانی تادیات به فعالیت‌های خود در افغانستان را توقف داد

سخنگوی بانک جهانی گفته است که به دنبال تصرف کابل توسط گروه طالبان، هیات رهبری این بانک روز سه شنبه ۲۴ آگست (۲ سنبله/شهریور) پس از بررسی وضعیت در افغانستان تصمیم گرفت تا پرداخت های پولی به آن کشور متوقف شود.

سخنگوی بانک جهانی افزود که این بانک در مورد وضعیت کنونی افغانستان و همچنان چشم انداز توسعه و انکشاف در این کشور به ویژه برای زنان” عمیقاً نگران” است.

این مقام بانک جهانی افزود که این بانک مشورهٔ خود را با جامعه بین المللی و شرکای توسعه‌ای در مورد وضعیت کنونی افغانستان و راه‌های حفظ دستاوردهای اخیر در آن کشور ادامه خواهد داد.

پس از آنکه گروه طالبان به تاریخ ۱۵ آگست ۲۰۲۱ میلادی بر کابل مسلط شد، کمک‌ کنندگان خارجی اعلام کردند که کم از کم در کوتاه مدت مساعدت‌های خود را به افغانستان متوقف می‌کنند.

ایالات متحده اعلام کرد که میلیارد‌ها دالر پول بانک مرکزی افغانستان را که در بانک ذخایر فدرال شهر نیویارک نگهداری می‌شد، منجمد کرده است.

صندوق بین‌المللی پول یا IMF نیز انتقال ۴۵۰ میلیون دالر را که قرار بود در جریان همین هفته به حکومت افغانستان بسپارد، به تعلیق در آورد.

به همین ترتیب، آلمان نیز اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دالر کمک آن کشور که قرار بود به حکومت افغانستان سپرده شود، انتقال داده نخواهد شد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده گفته است که کمک‌های بشردوستانۀ امریکا به افغانستان ادامه خواهد یافت، اما با خروج کامل قوای امریکایی و ناتو از افغانستان، چگونگی فعالیت سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی مبهم باقی مانده است.

بروز بحران پس از ورود طالبان به کابل

بانک جهانی فقط چند روز پس از آن پرداخت پول را به افغانستان متوقف کرد که اداره توسعه یی ملل متحد یا UNDP هشدار داد که با تسلط گروه طالبان در کابل، افغانستان شاهد بحران شده و افغان ها مجبور به ترک کشور شان شده اند.

این ادارهٔ ملل متحد با نشر اعلامیه ای گفته است که وضعیت اضطراری و توقف کمک های بشری توام با فلج شدن ادارات دولتی ممکن موجب از دست رفتن پیشرفت های انکشافی شود که به مشکل در دو دههٔ گذشته در افغانستان به دست آمده است.

در این اعلامیه آمده است:‌ “نگران استیم که وضعیت پیش آمده ناشی از منازعه، عدم اطمینان، خشکسالی و همه گیری کووید-۱۹، دست آورد های شکنندهٔ از جمله حقوق زنان و دختران افغان را به مخاطره بی اندازد.”

آخیم اشتاینر، یک مقام UNDP، از جامعه بین المللی خواست تا کمک های خود را به شهروندان افغانستان ادامه دهد.

به گفتهٔ این مقام ملل متحد، “مردم افغانستان نسبت به هر وقت دیگر حال به کمک های توسعه یی و بشری نیاز دارند” و گفت که این سازمان متعهد است تا به کمک های خود را برای مردم آسیب پذیر و نیازمند ادامه دهد.