سازمان ملل: جهان برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان وارد عمل شود و پول نقد ترزیق کند

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، با نگرانی از فروپاشی اقتصاد افغانستان از کشورهای جهان خواسته است که برای پیش‌گیری از این فروپاشی وارد عمل شوند و به اقتصاد افغانستان وجه نقد ترزیق کند.

دبیر کل سازمان ملل متحد روز دوشنبه، نوزدهم میزان/مهر در سخنانی گفته است که بحران بشری در افغانستان در حال رشد است، اما ملل متحد در حال ارایه خدمات برای مردم افغانستان است.

به گفته او، این بحران، حداقل ۱۸ میلیون تن را متاثر کرده است که نیمی از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند.

او گزارشی را در مورد ارائه کمک به نیازمندان در افغانستان ارائه کرده است.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، نهادهای ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی بشردوستانه در افغانستان برای رساندن کمک‌های نجات‌دهنده زنده‌گی به مردمی که از بحران متاثر شده‌اند و آمادگی‌ها در آستانه فرارسیدن زمستان، با زمان در رقابت هستند.

آنتونیو گوترش هشدار داده است که کمک‌های بشری جان انسان‌ها حفظ می‌کند، اما اگر اقتصاد افغانستان سقوط کند، این موضوع مشکلی را حل نخواهد کرد.

به گفته او، نیاز است تا اطمینان حاصل شود که از سقوط اقتصادی افغانستان جلوگیری می‌شود.

دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید که پیش از تسلط طالبان در ماه اگست، اقتصاد شکننده افغانستان که طی بیست سال گذشته با کمک‌های خارجی سرپا نگه داشته شده بود، تحت تاثیر خشکسالی و کووید۱۹ قرار گرفته است.

او افزود: «در حال حاضر با مسدود شدن دارایی‌ها و توقف کمک‌های توسعه‌ای، اقتصاد افغانستان در حال فروپاشی است. بانک‌ها در حال بسته شدن هستند و خدمات ضروری چون مراقبت‌های صحی در بسیاری از مناطق به حالت تعلیق در آمده است. ما نیاز داریم تا راه‌هایی را پیدا کنیم که اقتصاد دوباره نفس بکشد.»

دبیر کل ملل متحد می‌گوید که این موضوع می‌تواند بدون نقض قوانین بین‌المللی یا اصول انجام بگیرد.

گوترش تأکید کرد: «ما باید راه‌هایی را برای ایجاد وضعیتی که به افغان‌های متخصص و کارمندان ملکی اجازه دهد تا کارشان را برای خدمت به مردم افغانستان انجام دهند، جست‌جو کنیم. »

آنتونیو گوترش اما می‌گوید، بدیهی است که وظیفه اصلی پیدا کردن راهی برای بازگشت از این پرتگاه بر عهده کسانی است که فعلاً در افغانستان مسوول هستند.

او افزود که طالبان پس از تسلط در افغانستان، وعده‌های مختلفی را به مردم داده‌اند – به شمول زنان، کودکان، جوامع اقلیت‌ها و کارمندان دولت پیشین که از حقوق آن‌ها حفاظت خواهد شد.

پس از تسلط طالبان در بیست‌وچهارم اسد/مرداد نگرانی جدی از فروپاشی اقتصاد کشور مطرح شده است.

از جانب دیگر، امریکا حدود نُه میلیارد دالر/دلار ارز بانک مرکزی را مسدود کرده است. طالبان بارها خواستار رفع مسدودیت سرمایه‌های بانک مرکزی شده‌اند. یکی از نگرانی‌های جدی کمبود پول نقد در کشور است.