افغانستان: طرح نماینده آمریکا برای آینده سیاسی کشور در اختیار ما قرار گرفته

عبدالله عبدالله، گفته که طرح‌های مکتوبی به هدف “سرعت بخشیدن به مذاکرات صلح” این کشور مطرح شده

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان تایید کرد که در روزهای اخیر نظرات و طرح‌های مکتوبی به هدف “سرعت بخشیدن به مذاکرات صلح” این کشور مطرح شده و قرار است در روزهای آینده این موضوع در جلسه کمیته رهبری این شورا به بحث گرفته شود.

اشاره‌ آقای عبدالله به طرح “دولت انتقالی صلح” از سوی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان است که اخیرا براساس گزارش‌ها او آن را در سفر اخیر خود در اختیار مقام‌های افغان قرار داده است.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی که در برنامه‌ای به مناسبت روز زن در کابل صحبت می‌کرد بدون نام بردن از این طرح گفت:”از مطرح شدن نظریات نباید ترس داشته باشیم و باید روی آن بحث شود و چیزی که خواست مردم است در آن جستجو و کمبودات اصلاح شود.”

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان نیز امروز در نشستی در کابل گفت که زلمی خلیل‌زاد این طرح را در اختیار دولت و شماری از چهره‌های سیاسی قرار داده است.

این نخستین بار است که حکومت افغانستان وجود چنین طرحی را تایید می‌کند.

اما آقای محب گفت: این طرح، طرح حکومت امریکا نیست، چیزی است که بتواند پروسه صلح را سرعت ببخشد. تمرکز طرح این است که چگونه بتوانیم قدرت را تقسیم کنیم تا ناامنی حل شود. تمرکزش روی تقسیم ساختاری قدرت است.

یک عضو هیأت‌ مذاکره کننده صلح افغانستان نیز تایید کرد که این طرح با مقام‌های افغان شریک شده و هم اکنون زیر بررسی قرار داد.

نادر نادری که امروز (یک‌شنبه، ۱۷ حوت) در انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در کابل صحبت می‌کرد، گفت که او این طرح را دیده و طرح یادشده یکی از چند گزینه برای ختم جنگ و برقراری صلح است.

آقای نادری افزود که باید دولت مؤثریت این طرح را مورد ارزیابی واقع‌بینانه قرار دهد تا دیده شود که افغانستان را “کمک می‌کند و یا هم به یک بحران طولانی‌مدت دیگر می‌کشاند”.

مشاور امنیت ملی افغانستان زلمی خلیل‌زاد
توضیح تصویر،مشاور امنیت ملی افغانستان گفته که زلمی خلیل‌زاد این طرح را در اختیار حکومت و یک تعداد از چهره‌های سیاسی قرار داده است

هنوز جزئیات بیشتری از این طرح ارایه نشده اما گفته شده که در این طرح، نقشه‌ راه ایجاد یک حکومت انتقالی و چندین سناریوی احتمالی برای ایجاد حکومتی زیر نام “دولت انتقالی صلح” پیش‌بینی کرده است.

در صورت توافق دولت افغانستان و طالبان بر سر این طرح، نشستی در سطح بلند و با حضور سیاسیون افغانستان در ترکیه برگزار خواهد شد که شباهت زیادی به نشست اول بن خواهد داشت.

دولت افغانستان تا کنون واکنش رسمی به محتوای این طرح نداشته اما دیروز اشرف غنی در مراسم گشایش شورای ملی گفت: هر نهادی می‌تواند خیال و خوابی را در کاغذ بنویسد و به عنوان راه حل به مردم افغانستان توصیه کند.

به گفته او از این نوع کاغذها در گذشته نوشته، حال هم نوشته می‌شود و در آینده نیز نوشته خواهد شد. او گفت که وثیقه(سند) افغانستان قانون اساسی این کشور است و افغانستان به وثیقه دیگر ضرورت ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد که انتقال قدرت از طریق انتخابات برای حکومت او یک اصل غیر قابل معامله است اما تاکید کرد که حکومتش آماده است تا در مورد برگزاری انتخابات آزاد، شفاف و سراسری تحت مدیریت جامعه جهانی بحث کند.

با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان سال ۲۰۱۹ برگزار شد و مراسم تحلیف/سوگند او نیز (۱۹ حوت/اسفند) با چندین ماه تاخیر برگزار شد، رئیس جمهور غنی حدود چهار سال دیگر فرصت دارد تا در قدرت بماند، اما او تلویحا به برگزاری انتخابات زود هنگام اشاره کرده و گفت: “در مورد تاریخ برگزاری انتخابات هم می‌توانیم صحبت کنیم و به نتیجه برسیم.”

مذاکرات مستقیم هیأت‌‌های افغانستان و طالبان از چند ماه به این طرف در دوحه قطر ادامه دارد اما نتیجه ملموسی در پی نداشته است.

اخیراً تلاش‌ها برای تسریع روند صلح افغانستان شدت گرفته است و مباحثی ایجاد شدن یک “دولت موقت انتقالی” برای بیرون رفت از بن‌بست مذاکرات صلح و بهتر شدن وضعیت سیاسی افغانستان مطرح شده است.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا نیز در دیدار با خبرنگاران گفته است که قرار است نشستی بین‌المللی با حمایت سازمان ملل در زمینه سرعت بخشیدن به روند صلح برگزار شود.

با پایان یافتن سفر سه‌روزه آقای خلیلزاد در کابل، در بیانیه‌ای که از سوی سفارت آمریکا در کابل منتشر شده آمده است که تلاش نماینده آمریکا تسریع روند صلح و یافتن راه حل سیاسی نظام افغانستان با طالبان و یک آتش‌بس دایمی بوده است.

آقای خلیزاد هم در رشته‌توییتی سفر سه‌روزه‌اش در کابل را جمع‌بندی کرده آن را “پربار” خوانده و گفته در این مدت با گروه‌های مختلف از جمله مقام‌های دولتی، چهره‌های سیاسی و اجتماعی، فعالان زن در مورد وضعیت افغانستان و روند صلح مشورت، بحث و گفتگو کرده‌ است.

نماینده آمریکا در امور صلح افغانستان گفته که در این دیدارها در مورد گزینه‌های مختلف برای آینده سیاسی افغانستان بحث کرده است. او اضافه کرده است که در این جریان شاهد “حمایت گسترده برای لزوم تسریع روند صلح عادلانه و پایدار” بوده است.

اخیرا محمدیونس قانونی، از چهره‌های سیاسی افغانستان که با زلمی خلیل‌زاد، دیدار داشته گفته که روند مصالحه با تلاش جامعه جهانی شتاب بیشتر پیدا خواهد کرد و اجماع ملی، منطقه‌ای و جهانی به وجود خواهد آمد.

دو روز پیش زلمی خلیل‌زاد نیز با نمایندگان طالبان در قطر دیدار کرده. گروه طالبان پس از این دیدار گفته که در این نشست، هر دو طرف تعهد خود را به توافقنامه دوحه ابراز داشتند و بر تطبیق کامل آن صحبت نمودند.

طالبان گفته که در این نشست در مورد وضعیت فعلی افغانستان و سرعت و مؤثریت روند جاری مذاکرات بین الافغانی بحث شده است. اما این گروه تا کنون در مورد طرح “دولت انتقالی صلح” چیزی نگفته است.