افغانستان در جام جهانی بوکس

بیستمین دوره مسابقات جام جهانی بوکس آماتور با حضور ۳۶۵ ورزشکار از ۷۸ کشور در شهر یکاترینبورگ روسیه آغاز شده است.

نگاه نو_ جام جهانی بوکس بعد از مسابقات المپیک دومین مسابقات مهم این رشته است که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود.

این مسابقات تا تاریخ ۲۱ سپتامبر (۳۰شنبله/ شهریور) ادامه خواهد داشت.

تیم بوکس افغانستان به دلیل نداشتن امکانات مالی تنها با دو ورزشکار راهی این رقابت‎ها شده. این تیم سابقه چندان درخشانی ندارد و در دوره‌های قبل حتی نتوانسته در یک راند مقابل حریفان به برتری برسد.

رامش رحمانی در وزن ۵۲ کیلوگرم، علیرضا احمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم اعضای تیم افغانستان در این مسابقات هستند.

این تیم با سرمربیگری نثار احمد قاریزاده و مربی افغان – سوئدی خود اجمل عمر به این مسابقات گام گذاشت.


نصار احمد قاری‌زاده، مربی بوکس افغانستان
بوکسورهای افغانستان نسبت به ایران با قرعه آسان‌تری روبرو شدند و دو بوکسور افغان در مرحله اول با حریفانی از چین و کره جنوبی مبارزه می‌کنند.

در وزن ۵۲ کیلوگرم، رامش رحمانی دوازهم سپتامبر (۲۱ سنبله/شهریور) در مسابقه نخست باید با هوجیانگ یان از چین مبارزه کند و در صورت پیروزی به مصاف بیاما بلال از فرانسه می‌رود.

در وزن ۶۳ کیلوگرم، علیرضا احمدی دوازهم سپتامبر (۲۱ سنبله/شهریور) در مسابقه اول به مصاف کانگ هویون بین از کره جنوبی می‌رود و در صورت پیروزی باید با هومینا سوفینا از فرانسه دیدار کند.

در این مسابقات کشورهای عضو فدراسیون جهانی بوکس بدون مرحله گزینشی می‌توانستند بوکسورهای خود را در هشت وزن معرفی کنند. اوزان ۵۲، ۵۷، ۶۳، ۶۹، ۷۵، ۸۱، ۹۱ و مثبت ۹۱ کیلوگرم هشت وزن مسابقات جام جهانی بوکس آماتور است.

دور قبلی، نوزدهمین دوره این رقابت‌ها سال ۲۰۱۷ در شهر هامبورگ آلمان برگزار شده بود.

این مسابقات از سال ۱۹۷۴ به میزبانی کشور کوبا آغاز به فعالیت کرد و در نوزده دوره قبلی کوبا با ۷۶ مدال طلا، ۳۴ نقره و ۲۵ برنز و در مجموع با ۱۳۵ مدال در صدر جای دارد و روسیه و آمریکا با مجموع ۶۵ و ۴۵ مدال دوم و سوم هستند.