افتتاح پارلمان جدید به زودی

وزارت دولت در امور پارلمانی از افتتاح پارلمان تا پنجم ماه جاری (ثور) خبر داده است.

نگاه نو_ فاروق وردک، وزیر دولت در امور پارلمانی که روز یک‌شنبه، یکم ثور در برنامه «حساب‌دهی دولت به ملت» صحبت می‌کرد، گفت که قرار است پارلمان جدید تا روز پنج‌شنبه، پنجم ثور از سوی رییس جمهور غنی افتتاح شود.

از سویی هم، ذکرالله فرزایی، سخنگوی وزارت دولت در امور پارلمانی در صحبت با روزنامه‌ی ۸صبح می‌گوید که وزارت دولت در امور پارلمانی برای افتتاح پارلمان در روز پنج‌شنبه هفته جاری آماده‌گی می‌گیرد و در صورتی که در برنامه حکومت تغییری به وجود نیاید، پارلمان جدید افتتاح خواهد شد. به گفته‌ی او وزارت دولت در امور پارلمانی از نزدیک با کمیسیون‌های انتخاباتی کار می‌کند و قرار است که با نامزدان برنده انتخابات پارلمانی نیز مشورت کنند.

در همین حال، شاه‌حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت که حکومت آماده است در آینده نزدیک پارلمان جدید را افتتاح کند. آقای مرتضوی درباره‌ی زمان مشخص افتتاح پارلمان جزئیات نداد.

این در حالی است که کمیسیون مستقل انتخابات تنها نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ۲۷ ولایت را اعلام کرده است و شش ولایت دیگر تاکنون نتایج نهایی‌شان اعلان نشده است. اما آقای مرتضوی می‌گوید که گشایش پارلمان جدید مشروط به اعلام نتایج نهایی تمام ولایت‌ها نیست و افتتاح این دور از مجلس نماینده‌گان در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

افتتاح پارلمان جدید خواستی است که از سوی نامزدان برنده انتخابات پارلمانی بارها مطرح شده است. این نامزدان از حکومت خواسته‌اند که پارلمان جدید را هرچه زودتر افتتاح کنند و به بی‌سرنوشتی نهاد قانون‌گذار نقطه پایان بگذارد.

از جانب دیگر، وزیر دولت در امور پارلمانی که دست‌آوردها و کارکردهای این وزارت را توضیح می‌داد گفت که تلاش می‌کند با اجرای برنامه‌های استراتژیک خود در سال جاری روابط سیستماتیک میان سه قوه دولت و روابط دوجانبه و دوام‌دار این نهادها را تأمین کند. هدف از این اقدام تقویت ثبات ملی، حاکمیت قانون، بهبود زنده‌گی مردم، صلح و پیش‌رفت در کشور عنوان شده است.

فاروق وردک ترتیب برنامه‌های آشنایی نماینده‌گان را پارلمان هم‌زمان با افتتاح شورای ملی، معرفی وزیران پیشنهادی حکومت، طی مراحل طرح تنظیم قانون روابط پارلمانی، زمینه‌سازی تطبیق روند استجواب وزیران را طبق قانون اساسی از دیگر برنامه‌های وزارت دولت در امور پارلمانی برشمرد. او هم‌چنان ایجاد کمیسیون بررسی تخطّی‌های سلوکی اعضای مجلس نماینده‌گان را یکی از برنامه کاری اداره تحت امرش در سال ۱۳۹۸ عنوان کرد.

گرفته شده از صفحه هشت صبح