اعزام ۶۵۰ سرباز جدید آمریکایی به افغانستان برای حفاظت از نیروهای خارجی در زمان خروج

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که ۶۵۰ سرباز جدید به افغانستان اعزام خواهد کرد، تا در زمان خروج نیروهای خارجی از آنان محافظت کنند.

منابع رسمی در وزارت دفاع آمریکا به شبکه خبری سی ان ان (CNN ) گفت که به اعزام این سربازان لوید آستین، وزارت دفاع موافقت کرده است. قرار است که خروج نیروهای آمریکا از اول ماه مه یعنی تا چهار روز دیگر آغاز و تا ۱۱ سپتامبر امسال نیز خروج این نیروها از افغانستان تکمیل شود.

به گزارش سی ان ان، انتظار می‌رود که نیروهای اعزامی به افغانستان عمدتا تکاوران هنگ ۷۵ ارتش آمریکا باشند که در حال حاضر نیروهای ویژه و شماری پرسنل در منطقه دارند.

این نیروها دارای هواپیماهای اختصاصی خواهند بود که بتوانند آنها را به سراسر افغانستان منتقل کنند و همچنین جنگنده‌های AC-۱۳۰ نیز آنان را پوشش هوایی خواهد داد.

قبل از این آمریکا اعلام کرده بود که برای خروج مصون نیروهای خارجی از افغانستان دو بمب افگن بی-۵۲ (B-۵۲) را نیز به منطقه خواهد فرستاد. سی ان ان گزارش داده که وزیر دفاع آمریکا زمان استقرار یک ناو هواپیمابر را در منطقه تمدید کرده و همچنین استقرار بمب افکنها را نیز تصویب کرده است.

B-52 drops bombs on Vietnam
توضیح تصویر،این نوع هواپیمای نظامی قادر است که به مدت ۳۵ ساعت، بیش از ۱۴ هزارکیلو متر را بدون سوخت گیری مجدد پرواز کند

اما چندین مقام آمریکایی گفته که اعزام تکاوران به مناطق دور افتاده افغانستان بخصوص در ولایت‌های جنوب و جنوب شرقی که اکنون نیروهای آمریکا در آنجا مستقر هستند، ممکن آنان را با خطر مواجه کند.

ژنرال اسکات میلر، فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان چند روز قبل اعلام کرد که نیروهای خارجی برای خروج از این کشور آماده می‌شوند و اقدام‌هایی را برای خروج آغاز کرده‌اند.

قبل از این طالبان گفته بودند که اگر نیروهای خارجی تا اول ماه مه از افغانستان خارج نشوند، حملات خود را از سر خواهند گرفت، آقای میلر در پاسخ به این هشدار طالبان گفت که حمله طالبان بر نیروهای خارجی پس از اول مه، اشتباه این گروه خواهد بود و در مقابل پاسخ قدرتمند داده خواهد شد.

آقای میلر گفت که برای طالبان تفهیم کرده که بازگشت به خشونت، برای افغانستان فاجعه بار خواهد بود. او افزود: “قسمی که قبلا گفتم اگر به خشونت برگردند، بی‌معنی و فاجعه بار خواهد بود، اگر به خشونت مواجه می‌شویم ما امکانات و وسایل نظامی داریم که با قدرت پاسخ دهیم. اگر علیه نیروها ائتلاف بین‌المللی و واحدهای از نیروهای افغان که ما را کمک می‌کنند، حمله شود، با قوت دفع می‌کنیم. اگر آنها به رو به خشونت می‌آورند، یک اشتباه خواهد بود.”