اعتصاب آموزگاران و تهدید رییس معارف هرات

دومین روز از اعتصاب آموزگاران در ولایت هرات کلید خورد. آموزگاران مکاتب مختلف دولتی در هرات با حاضر نشدن سر صنف‌های درسی، خواهان رسیده‌گی به خواسته‌های‌شان از طرف دولت هستند.

نگاه نو_ دومین روز از اعتصاب آموزگاران در ولایت هرات کلید خورد. آموزگاران مکاتب مختلف دولتی در هرات با حاضر نشدن سر صنف‌های درسی، خواهان رسیده‌گی به خواسته‌های‌شان از طرف دولت هستند. آنان می‌گویند که دولت مجبور به شنیدن صدای‌شان است. افزایش معاش، پرداخت حقوق دولتی، اجرا شدن سیستم رتب و قدم و در اختیار قرار دادن زمین‌های‌شان در شهرک معلمین از مهم‌ترین خواسته‌های آموزگاران معترض است. تا کنون در اکثر مکاتب هرات آموزگاران اعتصاب کرده‌اند و در صنف‌های درسی حاضر نشده‌اند. دست‌کم یک‌هزار و ۱۰۰ مکتب در هرات وجود دارد که از این میان بیش‌تر مکاتب دولتی است. عبدالقدیر رصین، آموزگار لیسه سلطان غیاث‌الدین غوری در هرات می‌گوید که شنیدن صدای آموزگاران از وظایف دولت است. او می‌گوید که برای رسیده‌گی به خواسته‌های آموزگاران، جنبش عمومی و خودجوش شکل گرفته است و دولت مجبور به شنیدن تقاضاهای آموزگاران است. منوچهر رهگذر، یکی دیگر از آموزگاران لیسه‌ی سلطان غیاث‌الدین غوری در هرات می‌گوید که زمان ختم اعتصاب معلوم نیست. او می‌افزاید که مقام‌های دولتی باید برای رسیده‌گی به خواسته‌های مشروع و قانونی آموزگاران دست به عمل زده و صدای‌شان را بشنوند.

شورای ولایتی: رییس معارف ناتوان است

با آن‌که اعتراض آموزگاران در هرات فراگیر شده و آنان در مکاتب زیادی از رفتن به صنف‌های درسی خودداری کرده‌اند اما روح‌الله ازهد، رییس معارف هرات می‌گوید که تعداد آموزگاران معترض چشم‌گیر نیست. آقای ازهد با آن‌که به آسانی حاضر به صحبت با رسانه‌ها در مورد اعتصاب آموزگاران نیست اما می‌گوید که با استادان معترض صحبت شده و آنان راضی به عقب‌نشینی از اعتصاب شده‌اند. او تأکید می‌کند که آموزگاران باید به صنف‌های درسی حاضر شده و روند درس را اخلال نکنند. آقای ازهد حتا از این پا را فراتر گذاشته و به تمام آمران معارف ولسوالی‌های ۱۹ گانه هرات تماس گرفته و از آنان خواسته که هویت آموزگارانی که دست به اعتصاب زده‌اند را یادداشت کرده و برای او بفرستند. منابع در ریاست معارف هرات می‌گویند که روح‌الله ازهد، رییس معارف هرات افزوده که بعدها پرونده‌های آموزگاران معترض را بررسی کرده و همه را از وظیفه سبک‌دوش می‌کند. به باور آگاهان امور، آقای ازهد در جایگاهی نیست که چنین تصمیمی بگیرد. چندی قبل، کامران علی‌زایی، رییس شورای ولایتی هرات در جمع استادان و هیأت‌هایی که از کابل برای اشتراک در برنامه‌ی جشن زنگ مکتب آمده بودند، رییس معارف هرات را «بی‌کفایت» خواند. او گفته بود که از آقای ازهد برای مدیریت ریاست معارف هرات کاری ساخته نیست. آقای علی‌زایی حتا به او گفت که اگر خود را «اصلاح» نکند و روحیه محافظه‌کاری‌ و تهدید را کنار نگذارد، مجبور به شکایت از وی خواهد شد. در سوی دیگر، با آن‌که رییس معارف شمار آموزگاران را فراگیر نمی‌خواند، شماری از آموزگاران علیه او موضع گرفته‌اند. احمدشاه نوری، یکی از آموزگاران می‌گوید که رییس معارف هرات به گونه‌ی عمدی قصد دارد شمار آموزگاران معترض را انگشت‌شمار توصیف کند.

منابع می‌گویند که رییس معارف هرات در اداره‌اش گروهی تشکیل داده که برای وی از آموزگاران مکاتب مختلف در هرات خبرچینی کرده و سعی در تخریب آموزگاران معترض برای هیأت‌هایی که از مرکز برای رسیده‌گی به مشکلات آموزگاران سفر می‌کنند، دارد. لیلا کمیسارزاده، از آموزگاران لیسه صلاح‌الدین سلجوقی در پاسخ به حرکات رییس معارف هرات می‌گوید که وی توان مدیریت معارف را ندارد. خانم کمیسارزاده می‌افزاید که رییس معارف باید با جامعه‌ی آموزگاران همسو باشد نه این‌که علیه آنان موضع تند بگیرد. هنوز روشن نیست که حرکات واضح و روشن آقای ازهد در برابر استادان ناشی از چیست.

گسترش اعتصاب به ولایت‌ها

با تمام این‌ها فاطمه جعفری، عضو شورای ولایتی هرات از مقام‌های مرکزی خواهان رسیده‌گی به خواسته‌های آموزگاران است. خانم جعفری می‌گوید که ریاست معارف هرات باید وظیفه‌ی انتقال خواسته‌های آموزگارانی که دست به اعتصاب زده‌اند را به گونه‌ی کامل و درست انجام دهد. این نماینده‌ی مردم از مقام‌ها در مرکز کشور خواهان رسیده‌گی به خواسته‌های آموزگاران است. در همین حال، عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می‌گوید که با مرکز برای اجرایی شدن خواسته‌های آموزگاران معترض صحبت شده است. آقای رحیمی می‌افزاید که تلاش اداره‌ی محلی هرات برای رسیده‌گی به وضعیت آموزگاران معترض است. گفتنی است که اعتصاب کاری آموزگاران در ولایت‌های دیگر کشور هم جوانه زده‌ است. از ولایت‌های غور و بادغیس خبر می‌رسد که در پی اعتصاب کاری آموزگاران هرات، آموزگاران این ولایت هم از رفتن به صنف‌های درسی ابا ورزیده و به جرگه‌ی استادان معترض پیوسته‌اند.