استفاده انتخاباتی ترامپ از صلح افغانستان بزرگترین تهدید مذاکرات است

به گزارش ایرنا، دبیرکل حزب ملت افغانستان در مورد مذاکرات دوحه گفت: نگاه پروژه‌ای تیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به صلح افغانستان و سوء استفاده از آن صرفا برای انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور بزرگترین تهدید فراروی مذاکرات صلح کابل و طالبان برای دستیابی به یک صلح واقعی است.

«محمدجعفرمهدوی» دبیرکل حزب ملت افغانستان روز دوشنبه در موردچالش های مذاکرات بین افغانستانی دوحه به خبرنگار ایرنا در کابل گفت : روند صلح افغانستان یک موضوع بسیار مغلق و پیچیده و معماگونه شده است و نگاه ابزاری رئیس جمهوری آمریکا به آن برای رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، چالشی بزرگی برای رسیدن به یک صلح واقعی خواهد بود.

وی تأکید کرد : برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان نیاز به فاکتورهای زیادی است تا از هرگونه سوء استفاده برای اهداف کوتاه مدت وبلند مدت خارجی‌ها جلوگیری شود. این درحالی است که نگاه پروژه‌ای آمریکا و تیم انتخاباتی ترامپ به صلح افغانستان بزرگترین تهدید مذاکرات صلح است و در عین حال اجماع کامل جهانی و منطقه نیز در آن قابل مشاهده نیست.

این سیاستمدار افغانستان افزود: متاسفانه برعکس کنفرانس بن که در آن تمام قدرت‌های منطقه و جهان حضور داشتند و در آن اتفاق نظر داشتند، توانستند نقشه راه نسبتا مناسبی برای افغانستان تهیه کنند. اما در این نشست آمریکایی‌ها تلاش دارند که این موضوع را در انحصار و کنترل خود داشته باشند و دیده می شود که هنوز نه اجماع جهانی بوجود آمده و نه اجماع منطقه ای شکل گرفته است.

به گفته این سیاستمدار افغانستان، عدم حضور و سخنرانی برخی وزیران خارجه کشورهای منطقه از جمله روسیه در این نشست پیام واضح و روشن دارد که اجماع خارجی در ارتباط به صلح افغانستان شکل نگرفته و این کار می تواند تهدید بسیار کلان برای صلح تقلی شود.

وی در باره اظهارات مایک پمپیئو که گفته بود، افغانها خود برای ساختن نظام آینده افغانستان تصمیم بگیرد، تذکر داد که هرچند این حرف درست است ،اما اینکه آمریکا ۲۰ سال گذشته در پوشش دفاع از دموکراسی در این کشور می جنگند و کشتارها و هزینه‌های جبران ناپذیر به افغانستان وارد کرده، خود بزرگترین عامل استفاده ابزاری از حقوق بشر و دموکراسی است.

وی تصریح کرد: آمریکا با شعار دموکراسی و حقوق بشر به افغانستان آمد اما امروز که منافع آنها اقتضا می کند از دموکراسی و حقوق بشر به راحتی عبور می کنند و کاری به نوع نظام آینده این کشور ندارند. واقعیت این است که برای شعار دموکراسی و حقوق بشر و حقوق زن سالهاست که مردم افغانستان قربانی می دهند اما آمریکایی‌ها بسیار ساده از کنار آن عبور می کنند.

«محمدحسن جعفری» دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان نیز به ایرنا گفت: آمریکایی‌ها بدنبال محتوای صلح و ثبات پایدار در این کشور نیستند بلکه می خواهند از روند صلح در راستای بدست آوردن امتیاز برای دونالد ترامپ در انتخابات آتی ریاست جمهوری استفاده کنند.

وی یادآوری کرد: اگر آمریکایی‌ها بدنبال صلح و تأمین امنیت در افغانستان بودند در ۲۰ سال گذشته فرصت‌های خوبی وجود داشت . صلح در افغانستان در واقع به ضرر آمریکا است زیرا با تأمین صلح آنها باید افغانستان را ترک کنند، درحالیکه برخلاف اظهارات مطرح شده نظامیان آمریکا به سادگی از افغانستان خارج نمی شوند زیرا موقعیت جغرافیایی افغانستان برای آمریکا مانند یک چهار راه پرسود در منطقه است.

جعفری با تاکید بر عدم اعتماد به اهداف آمریکا در افغانستان، از کشورهای منطقه و جهان خواست تا برای جلوگیری از تداوم حضور آمریکا دراین کشور به ویژه تحقق صلح در این کشور آشوب زده به طور مشترک تلاش کنند تا فرصت فتنه‌گری و جنگ افروزی از آمریکا در این کشور و منطقه گرفته شود.

رئیس حزب رفاه ملی افغانستان با بیان اینکه مردم افغانستان تشنه صلح هستند چرا که قربانیان جنگ و خشونت های ۲۰ ساله اخیر آنها بودند، بر جدی بودن مردم و دولت این کشور برای نیل به آرامش و صلح واقعی تاکید کرد.