از سرگیری رای اعتماد؛ شش نامزدوزیر برنامه‌های‌شان را به مجلس ارائه کردند

مجلس نماینده‌گان پس از توقف روند رای اعتماد به اعضای کابینه، این روند را روز یک‌شنبه، نهم قوس/آذر از سر گرفت. شش نامزد وزیر برنامه‌های کاری‌شان را به مجلس ارائه کردند.

در نشست روز یک‌شنبه حسینه صافی نامزد وزارت امور زنان، محمدهارون چخانسوری نامزد وزارت معادن و پترولیم، قدرت‌‌الله ذکی، نامزد وزارت ترانسپورت، نوررحمان اخلاقی نامزد وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان، محمود کرزی نامزد وزارت شهرسازی و اراضی و نجیب‌الله یمین نامزد وزارت فواید عامه برنامه‌های‌شان را به مجلس ارائه کردند.

مجلس نماینده‌گان در چهارم قوس روند رای اعتماد به اعضای کابینه را متوقف کرد.

این تصمیم در پی اظهارات امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در نشست ژنو در مورد دخیل بودن شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان در فساد گرفته شد.

 مجلس نماینده‌گان قبلاً هشدار داده بود تا زمانی که صالح اسناد ارائه نکند، روند رای‌دهی به اعضای کابینه را متوقف می‌کند.

این مجلس هم‌چنان طرح وادارکردن امرالله صالح را به استفعا از سوی رییس جمهور غنی پیش‌کش‌ کرده بود.

مجلس نماینده‌گان روز شنبه تصمیم گرفت که روند رای اعتماد به اعضای کابینه از سر گرفته شود.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان و هیأت اداری این نهاد روز گذشته با محمداشرف غنی، رییس جمهور دیدار کردند.

طبق اعلام ارگ، در دیدار رییس جمهور با هیأت اداری مجلس نماینده‌گان، روی هم‌آهنگی بین دو قوه دولت گفت‌وگو شده است. رییس جمهور از تأیید صلاحیت ۱۰ عضو کابینه از سوی مجلس نماینده‌گان سپاس‌گزاری کرده است. در این دیدار روی یک سلسه راهکارها نیز توافق شده است.

مجلس نماینده‌گان در اول ماه قوس به فضل‌احمد معنوی، حنیف اتمر، عبدالهادی ارغندیوال، محمدمسعود اندرابی، اسدالله خالد، معصومه خاوری، عباس بصیر، محمدقاسم حلیمی، بشیراحمد ته‌ینج و نثاراحمد غوریانی رای اعتماد داد. این افراد به ترتیب برای تصدی کرسی‌های وزارت‌های عدلیه، امور خارجه، مالیه، امور داخله، دفاع ملی، مخابرات و تکنولوژی معلوماتی، تحصیلات عالی، ارشاد، حج و اوقاف، کار و امور اجتماعی و صنعت و تجارت نامزد بودند.

هم‌چنان انوارالحق احدی نامزد وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، احمدضیا سراج نامزد ریاست عمومی امنیت ملی و محمدطاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در سوم قوس برنامه‌های‌شان را به مجلس توضیح دادند.

قرار است اعضای باقی‌مانده کابینه در نشست‌های بعدی برنامه‌های‌شان را ارائه کنند و سپس مجلس برای تأیید صلاحیت این مقام‌ها صندوق بگذارد.