ارگ: خشونت مانع مذاکرات می‌شود، طالبان: توقف جنگ غیر منطقی است

مشاور امنیت ملی افغانستان می‌گوید که خشونت‌های گروه طالبان سبب کندی روند صلح شده است.

نگاه نو_ حمدالله محب گفته است: “گروه طالبان در نقاط زياد افغانستان خشونت‌های شان را در برابر افغان‌ها افزایش داده و روند گفتگوهای مستقیم را مختل و دشوار ساخته اند.”​

در این حال، صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که زمان آن فرا رسیده که طالبان از خشونت‌ها دست برداشته و به گونۀ واقعی وارد گفتگوهای صلح شوند.

او همچنان در صفحۀ تویترش نگاشته است: “افزایش خشونت‌های اخیر گروه طالبان در شهرها، حمله بر نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، انفجار ماین‌های کنار جادۀ طالبان که قربانی آن مردم اند و هدف‌گیری کارمندان دولت، امید و انتظار مردم ما و جامعۀ جهانی را برای آغاز گفتگوها و برقراری صلح پایدار در کشور خدشه‌دار می‌سازد.”

پیش از این، محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفته بود که خشونت‌های گروه طالبان اجماع ملی برای صلح را خدشه دار ساخته و روند صلح را با “چالش‌های جدی” مواجه می‌سازد.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در سلسله‌ پیام‌های در صفحۀ تویترش به این خواست حکومت افغانستان واکنش نشان داده و گفته است که توقف جنگ پیش از آغاز مذاکرات صلح “غیرمنطقی” است.

او همچنان گفته است: “اگر کسی می‌خواهد که اول جنگ متوقف شود، بعد مذاکرات کنند، این خواست غیرمنطقی می‌باشد، جنگ بخاطر دوام دارد که ما انتخاب دیگر را دریافت نه نموده‎ایم.”

این در حالی است که شورای امنیت ملی افغانستان دیروز اعلام کرد که طالبان در یک هفته گذشته در ۱۶ ولایت، به شمول کودکان و زنان، ۲۳ غیرنظامی را کشته و ۴۵ تن دیگر را زخمی کرده اند.

پیش از این، ملل متحد، اتحادیهٔ اروپا، مقامات امریکایی، سازمان همکاری‌های اسلامی و سایر کشورها خشونت‌های طالبان را “غیرقابل پذیرش” خوانده و خواهان کاهش آن شده اند.

در تازه ترین رویداد، شام گذشته در ولسوالی جغتوی ولایت غزنی در اثر انفجار ماین کنار جاده، بشمول کودکان و زنان، شش غیرنظامی کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

مقامات ولایت غزنی گروه طالبان را در این انفجار مقصر خوانده اند.