ادامه بررسی برنامه های وزیران پیشنهادی به مجلس افغانستان

مجلس نمایندگان افغانستان برای دومین روز روند دادن رای اعتماد به وزیران کابینه افغانستان را ادامه داد.

امروز سه شنبه (۲۷ عقرب/آبان) اسدالله خالد، نامزد وزارت دفاع ملی، فضل احمد معنوی، نامزد وزارت عدلیه/ دادگستری و عباس بصیر، نامزد وزارت آموزش عالی به جلسه عمومی مجلس نمایندگان حضور یافتند.

وزیران با تشریح برنامه‌های خود تلاش دارند که حمایت نمایندگان مجلس را برای دادن رای تایید به خودشان جلب کنند.

روز گذشته نیز محمد حنیف اتمر، نامزد وزارت خارجه، عبدالهادی ارغندیوال، نامزد وزیر مالیه/دارایی و مسعود اندرابی وزیر داخله/ کشور با حضور در مجلس عمومی برنامه‌های خود را اعلام کردند.

قرار است که فردا، چهارشنبه نثار احمد غوریانی، نامزد وزارت صنعت و تجارت، معصومه خاوری، نامزد وزارت مخابرات و فناوری معلوماتی، بشیر احمد ته‌ینج، نامزد وزارت کار و امور اجتماعی و محمد قاسم حلیمی، نامزد وزیر ارشاد، حج و اوقاف برای اعلام برنامه‌هایش به مجلس بروند.

بعد از اعلام برنامه این وزیران، مجلس نمایندگان افغانستان روز پنجشنبه هفته جاری برای تمام ده وزیر رای‌گیری خواهد کرد.

زندگی نامه وزیران دفاع، آموزش عالی و عدلیه/دادگستری

افغانستان
توضیح تصویر،عباس بصیر، سرپرست وزارت تحصیلات عالی

عباس بصیر، سرپرست وزارت تحصیلات عالی

عباس بصیر در ولایت/استان غزنی به دنیا آمده است. آقای بصیر از قومیت هزاره است. دیپلمات پیشین و دکترای خود را رشته محیط زیست از هند گرفته است. او پیش از این رئیس دفتر محمد کریم خلیلی، معاون رئیس جمهوری افغانستان و معاون اداره محیط زیست افغانستان بوده است. آقای بصیر استاد دانشگاه است.

آقای بصیر چند سال پیش در پست وزارت فواید عامه نیز معرفی شده بود اما رای تایید پارلمان را نگرفت.

فضل احمد معنوی، سرپرست وزارت عدلیه

فضل احمد معنوی از اعضای ارشد تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله بود. او متولد پنجشیر است.

او مدرک کارشناسی ارشد مطالعات اسلامی از دانشگاه اسلام آباد دارد. به عنوان معاون وزارت آموزش پرورش، معاون دادگاه عالی افغانستان و به عنوان رئیس کمیسیون مستقل انتخابات و معاونت شورای علمای افغانستان در گذشته کار کرده است.

افغانستان
توضیح تصویر،اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع

اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع

اسدالله خالد از نظر تعلق قومی یک پشتون است، ۴۹ سال دارد و در ولسوالی ناوه ولایت غزنی متولد شده است.

او دوران ابتدایی مکتب/مدرسه را در لیسه محمود طرزی کابل و دوران دبیرستان/لیسه را در پاکستان گذرانده است. براساس اطلاعات نشر شده، او در سال ۱۹۹۶میلادی تحصیلات عالی را در یک دانشگاه در تاجیکستان آغاز کرده و در سال ۲۰۰۱ مدرک لیسانس در رشته علوم سیاسی دریافت کرده‌است.

او از افراد نزدیک به عبد رب الرسول سیاف، از رهبران جهادی افغانستان به حساب می‌آید و قبل از سال ۲۰۰۱ همراه با نیروهای اتحاد شمال با افراد طالبان جنگیده است.

آقای خالد به عنوان والی ولایت غزنی، والی قندهار و وزیر سرحدات و قبایل و رئیس امنیت ملی افغانستان کار کرده است.

در سال ۲۰۱۲، هنگامی که آقای خالد به عنوان نامزد ریاست امنیت ملی معرفی شد، سازمان دید‌بان حقوق بشر از دولت افغانستان خواسته بود که از گزینش او به عنوان رئیس اداره امنیت ملی منصرف شود.

این سازمان در سنبله/شهریور سال ۱۳۹۱با انتشار اعلامیه‌ای گفته بود آقای خالد در زمانی که والی قندهار بوده مرتکب نقض حقوق بشر شده است.

در اعلامیه این سازمان در سال ۲۰۰۷ میلادی از موارد شکنجه در بازداشتگاه‌های مربوط به اداره امنیت ملی افغانستان و از جمله در قندهار گزارش داده شده بود.

این سازمان افزوده بود که آقای خالد بر بازداشتگاه امنیت ملی در قندهار به عنوان والی نظارت داشته و نیز فرماندهی واحد مسلح ۸۸۸ را به عهده داشت که گفته می‌شود افراد مظنون به داشتن ارتباط با طالبان و دیگر گروه‌های شورشی را به صورت خودسرانه دستگیر و شکنجه کرده است.

آقای خالد در نتیجه یک حمله انتحاری در دسامبر سال ۲۰۱۲ شدیدا زخم برداشت و برای مداوای بیشتر به آمریکا انتقال داده شد.

حامد کرزی، رئیس جمهوری پشین افغانستان، اسدالله خالد را در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ به ریاست امنیت ملی افغانستان برگزید. حمله انتحاری به قصد جان او تنها سه ماه بعد از انتصاب او به این پست اتفاق افتاد. آقای خالد چندین ماه تحت درمان قرار داشت.