اداره محیط زیست ۱۲ ساحه در ۱۱ ولایت را حفاظت‌شده اعلام می‌کند

اداره ملی حفاظت محیط زیست کشور می‌گوید اسناد رسمی برای اعلام ۱۲ ساحه در ۱۱ ولایت/استان کشور به عنوان ساحات «حفاظت شده» امضا شده است.

این اداره روز چهارشنبه، دوازدهم جوزا/خرداد، با نشر اعلامیه‌ای از «مندهیر» در پکتیا، «آد مامد» در خوست، «جنگلات طبیعی» ازره لوگر، «گرزیوان» فاریاب، «کول بست و کول رحمت» در سمنگان، «فیزدوم شاه فولادی» در میدان‌وردک، «دره نور» در ولایت ننگرهار، «جنگلات طبیعی دولت شاه» به عنوان ساحاتی یاد کرده است که «حفاظت شده» اعلام می‌شود.

به همین ترتیب، ساحات «ریگ روان» ولایت کاپیسا، « شمندوک» در ولایت کنر، و « شهرستان» در ولایت دایکندی نیز از دیگر ساحاتی است که بر مبنای اسناد امضا شده توسط اداره محیط زیست، حفاظت شده اعلام می‌شود.

شاه زمان میوندی، رییس عمومی اداره ملی حفاظت محیط زیست، توسعه ساحات حفاظت‌شده را برای جلب همکاری‌های جهانی، تحقیقات علمی، جلب بازدیدکننده‌گان و نیز در تقویت اقتصاد ملی موثر می‌داند.

به گفته میوندی، با اعلام این ساحات به عنوان ساحات محافظت‌شده از منابع طبیعی بهره‌برداری خوب می‌شود و نیز محیط زیست سالم، به نسل‌های بعدی به میراث گذاشته می‌شود.

اعلامیه افزوده است که قرار بود اداره ملی حفاظت از محیط زیست تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی پنج درصد از مجموع خاک افغانستان را حفاظت‌شده اعلام کند، اما با اضافه شدن این ۱۲ ساحه این اداره از هدف تعیین شده فراتر رفته است.