احتمال مسدود شدن فیس بوک

وزارت مخابرات از احتمال مسدودکردن فیس‌بوک در کشور خبر داد.

نگاه نو_ وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی کشور اعلام کرده که به کمپنی فیس‌بوک شش ماه فرصت می‌دهد تا در این مدت پالیسی‌های دولت افغانستان و قوانین کشور را رعایت کند. مسوولان این وزارت هشدار می‌دهند در صورتی که کمپنی فیس‌بوک پالیسی‌ها و قوانین افغانستان را رعایت نکند، فعالیت فیس‌بوک در افغانستان را «مطلقاً» متوقف خواهند کرد.

شهزادگل آریوبی، وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی کشور روز شنبه، ۲۴ حمل، در یک نشست خبری گفت که این وزارت برای رعایت حریم خصوصی و فرهنگ مردم و هم‌چنان استفاده مؤثر از شبکه‌های اجتماعی پالیسی‌ای را تهیه کرده است و از مجراهای دیپلماتیک و وزارت امور خارجه از کمپنی فیس‌بوک خواهد خواست تا این پالیسی را بر کاربران فیس‌بوک در کشور در دستور اجرا قرار دهد.

به گفته وزیر مخابرات و تکنولوژی معلوماتی، براساس پالیسی تازه‌ی این وزارت در مورد استفاده از شبکه‌های اجتماعی باید تمام فیس‌بوک‌های جعلی مسدود گردد، فعال‌سازی حساب کاربری فیس‌بوک نیز با ارائه اسناد انجام شود و جلو سوءاستفاده از فیس‌بوک گرفته شود.

شهزادگل افزود: «ما باید رسماً از طریق وزارت خارجه به فیس‌بوک هشدار بدهیم که به قوانین افغانستان احترام بگذارد. ثبت نام در این شبکه اجتماعی باید براساس اسناد صورت بگیرد. این طور نباشد که هرکه بخواهد یک حساب باز کند، بی‌آن‌که هویتش معلوم باشد.» وزیر مخابرات در ادامه گفت که حساب‌های جعلی فیس‌بوک که در افغانستان ساخته شده یا از آن استفاده نادرست می‌شود، باید بسته شود؛ در غیر این صورت وزارت مخابرات خود اقداماتی را در این زمینه روی دست خواهد گرفت.

آقای آریوبی تصریح کرد که بسیاری از کاربران از فضای آزاد در فیس‌بوک سوءاستفاده کرده و حریم خصوصی مردم را نقض می‌کنند. به گفته او، در شبکه‌های اجتماعی برخلاف ارزش‌های ملی، دینی و فرهنگی کشور فعالیت می‌شود و امنیت مردم نیز با تهدید روبه‌رو شده است. او افزود که تداوم این روند برای وزارت مخابرات قابل قبول نیست و امنیت و ارزش‌های ملی برای دولت افغانستان بسیار مهم است.

وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی کشور در دهم ماه حمل از امضای قرارداد محلی‌سازی استفاده از فیس‌بوک خبر داده بود. این قرارداد میان وزارت مخابرات و کمپنی فیس‌بوک به امضا رسیده بود. بر‌اساس این قرارداد، مرکز تبادله معلومات کاربران فیس‌بوک در داخل کشور قرار می‌گیرد و توسط مرکز ملی تبادله‌ اطلاعات (NIXA) مدیریت می‌شود.

پیش از آن مرکز تبادله معلومات کاربران فیس‌بوک بیرون از کشور اداره می‌شد.

این در حالی است که فیس‌بوک یکی از پر‌کاربرترین شبکه‌های اجتماعی است که از سوی شهروندان کشور به صورت روزانه و مداوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از نگرانی‌های جدی که همواره از سوی کاربران فیس‌بوک مطرح شده‌ است، نبود مصونیت در استفاده از این شبکه اجتماعی است.