آیندۀ سربازان قابل معامله نیست

رییس‌جمهور، همزمان با تجلیل از این روز، به نیروهای امنیتی دستور داد تا برای دفع حمله‌های مخالفان مسلح و حمله‌های بهاری آماده‌گی بگیرند.

نکاه نو_ از نهم ماه حوت، روز ملی نیروهای امنیتی کشور، در مراسمی در وزارت دفاع ملی با حضور داشت رییس‌جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه و مقام‌های امنیتی بزرگداشت شد.

در این مراسم، رییس‌جمهور غنی بر پشتیبانی از این نیروها تأکید کرد و گفت که آیندۀ نیروهای امنیتی کشور قابل معامله نیست.

او تأکید کرد که در هرگونه گفت‌وگوهای احتمالی صلح، نیروهای امنیتی سهم خواهند داشت و از دستاورهای شان دفاع خواهند کرد: «یک نکته بسیار مهم است این‌که در هرگونه مذاکرات احتمالی صلح، قربانیان نیروهای امنیتی، متقاعدین و پیشکسوتان نیروهای امنیتی سهم و حضور خواهند داشت و از تمام دستاورها دفاع خواهند کرد.»

در ماه دلو سال ۱۳۹۵، کابینۀ حکومت نهم ماه حوت را به عنوان روز ملی نیروهای امنیتی نام‌گذاری کرد. فلسفۀ نام‌گذاری این روز نیز به تصمیم امان‌الله خان، شاه پیشین افغانستان برای اعلام استقلال افغانستان بر می‌گردد.

اکنون سه سال است که در روز نهم ماه حوت، از نیروهای امنیتی تقدیر می‌شود. حکومت و شهروندان کشور به طور گوناگون از این روز تجلیل می‌کنند.

رییس‌جمهور غنی، همزمان با تجلیل از این روز، به نیروهای امنیتی دستور داد تا برای دفع حمله‌های مخالفان مسلح و حمله‌های بهاری آماده‌گی بگیرند.

آقای غنی در این مراسم، بار دیگر از طالبان خواست که به مذاکره رو بیاورند. او گفت که هیچ دلیلی برای جنگ این گروه وجود ندارد: «صلح آمدنی است چون هیچ دلیلی برای جنگ باقی نمانده‌است. طالبان یک دلیل ارایه کنند که چرا می‌جنگند؟ اگر دفتر می‌خواهند، برای‌شان دفتر می‌دهیم و اگر آزادی زندانیان می‌خواهند، بیایند گفت‌وگو کنیم.»

عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه حکومت نیز در این مراسم از طالبان خواست که فرصت کنونی برای صلح کار گیرند در غیر آن مسؤولیت ادامۀ جنگ و خون‌ریزی به دوش این گروه خواهد بود: «من اطمینان می‌دهم که صلح آمدنی است؛ و اکنون فرصت فراهم شده، هم دنیا و هم مردم افغانستان صلح می‌خواهند.»

او افزود: «روزی‌که صلح در افغانستان برقرار شود، نتیجۀ شهامت و ایمان‌داری نیروهای امنیتی خواهد بود. اکنون که یک فرصت برای صلح پیدا شده، از تلاش‌ها حمایت می‌کنیم؛ اما این گفت‌وگوها زمانی به نتیجه می‌رسد که مردم و حکومت افغانستان سهیم باشند.»

همزمان با این، اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع ملی نیز با ستایش از فداکاری‌های نیروهای دفاعی و امنیتی کشور، از آنان خواست تا به دور از سیاست به وظیفه‌های شان ادامه دهند.