آیا مسئله رهایی پنج هزار زندانی طالبان مانع آغاز مذاکرات بین الافغانی خواهد شد؟

نگاه نو_ طالبان هشدار داده اند که تا پنج هزار زندانی این گروه رها نگردند، در مذاکرات بین الافغانی با حکومت افغانستان اشتراک نمی‌کنند. رئیس جمهور غنی روز گذشته اعلام کرد که هیچ وعده‌ای برای آزادی پنج هزار زندانی طالبان نکرده است.
رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان یکی از خواست‌های مهم این گروه برای آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی است که در توافقنامه پایان جنگ میان امریکا و طالبان نیز درج شده است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر به دویچه وله گفته است: «هرگاه ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان از سوی حکومت افغانستان و ۱۰۰۰ زندانی حکومت از سوی طالبان رها شوند، مذاکرات بین الافغانی به تاریخ دهم ماه مارچ آغاز خواهد شد.»

آگاهان سیاسی افغان به این باور اند که اگر مواد توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان عملی نگردد، گفتگوهای صلح بین الافغانی با مشکل مواجه خواهد شد.

انجینیر کمال صافی نماینده پارلمان افغانستان به خبرگزاری گفت: «تمام جزئیات توافقنامه صلح باید عملی گردد و اعتراض رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر اینکه زندانیان طالبان تنها به خواست دولت افغانستان رها می‌گردد، معقول نیست و گفتگوی صلح بین الافغانی را با مشکل مواجه می‌کند.»

آگهی
صافی علاوه کرده است که رئیس جمهور افغانستان باید قبل از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان اعتراض خود را برای رهایی ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان مطرح می‌کرد، “چرا که زلمی خلیلزاد در هر مرحله‌ای از گفتگوهای صلح جزئیات این پروسه را با رئیس جمهور افغانستان شریک کرده است.”

این نماینده پارلمان افغانستان تاکید کرد: «قبل از امضای توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان، مردم افغانستان نگرانی داشتند که رئیس جمهور غنی برای حفظ قدرت، پروسه صلح را سبوتاژ می‌کند و اکنون با اعتراضات وی بر ادامه این پروسه این نگرانی افغان‌ها تبدیل به واقعیت می‌گردد.»

از سوی دیگر صالح محمد سلجوقی نماینده پیشین پارلمان افغانستان به خبرگزاری گفت، امضاء توافق نامه صلح میان امریکا و طالبان زمینه را برای گفتگوهای بین الافغانی صلح فراهم کرده است. به باور او برای آغاز این مرحله از گفتگوها باید زندانیان دو طرف برای اعتماد سازی رها گردند.

سلجوقی تاکید کرد: «رئیس جمهوری افغانستان باید قبل از امضای توافق نامه نگرانی خود را در مورد رهایی زندانیان گروه طالبان از زندان‌های دولت افغانستان، ابراز می‌کرد.»

او علاوه کرد: «…رهایی پنج هزار زندانی طالبان از سوی حکومت افغانستان، بالای دولت افغانستان تحمیل شده است و برای همین رئیس جمهور غنی در مورد رهایی زندانیان طالبان واکنش نشان داده است.»

جنجال‌ها بر سر رهایی ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان در حالی مطرح می‌شود که مارک اسپر وزیر دفاع امریکا در تازه‌ترین اظهارات خود پس از امضای توافقنامه صلح با طالبان، تاکید کرده است که جنگ افغانستان تنها از طریق سیاسی قابل حل است.

آقای اسپر خاطر نشان کرده که مطابق به امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان، طالبان باید از طریق سیاسی با دولت کنونی افغانستان به تفاهم رسیده و در مورد مسایل این کشور خود تصمیم گیری کنند.

به گفته او اگر تلاش‌های سیاسی تا سال ۲۰۲۱ میلادی به نتیجه برسد حضور نیروهای امریکا و ناتو در افغانستان نیز به صفر خواهد رسید و اگر این تلاش‌ها نتیجه ندهد، خروج نیروهایی امریکایی و ناتو از افغانستان نیز متوقف خواهد شد.

این در حالی است که رئیس جمهور غنی نیز روز گذشته اعلام کرد که هدف دولت افغانستان از مذاکرات صلح با طالبان این است که یک گروه نظامی را به یک جریان سیاسی مبدل سازد در غیر آن ثبات دایمی در افغانستان برقرار نخواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان در یک کنفرانس خبری گفت: «هیچ نوع تعهدی برای آزادی پنج هزار زندانی طالبان وجود ندارد». وی اضافه کرد درخواست هایی در این زمینه مطرح شده و «بارها به زلمی خلیلزاد و دیگر مقام‌های امریکایی گفته شده که این مسئله بخشی از خودارادیت مردم افغانستان است.»

از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در یک مصاحبه تلویزیونی گفته که امریکا دو سند اجرایی محرمانه دیگر در بخش توافقات نظامی با طالبان امضا کرده است.

او گفته است: «دو سند اجرایی دیگر وجود دارد؛ این دو سند محرم اند. این اسناد نظامی هستند که برای مصئونیت سربازان ما مهم اند، این اسناد به اعضای کانگریس نشان داده خواهد شد.»

توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان پس از ۱۸ سال جنگ و بیش از ۱۸ ماه مذاکره، بالاخره روز شنبه ۲۹ فبروری در دوحه پایتخت قطر امضا شد.

گروه طالبان به تازگی اعلام کرده که هرگاه حدود ۵۰۰۰ عضو زندانی این گروه از سوی دولت افغانستان رها نشوند، در مذاکرات بین‌الافغانی اشتراک نمی‌کند.