آمریکا ادعای طالبان مبنی بر نقض صلح دوحه را رد کرد

نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان ادعای دیروز گروه طالبان مبنی‌بر نقض صلح دوحه را رد کرده و گفته اند که آنها همچنان به شرایط توافقنامه پایبند هستند.

نگاه نو_ «سانی لگت» سخنگوی نظامیان آمریکایی در افغانستان در توئیتی نوشته است که فرماندهی نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان در مورد رعایت شرایط توافقنامه‌ صلح بین آمریکا و طالبان موضع روشن داشته است.

وی تأکید کرده است در صورتی که نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان هدف حمله قرار گیرند، نیروهای آمریکایی مطابق توافقنامه از آنان دفاع خواهند کرد.

سانی لگت از گروه طالبان خواسته است که خشونت را کاهش دهد زیرا کاهش خشونت از خواسته‌های مردم افغانستان و از ضرورت های رسیدن به یک توافق قابل ‌قبول برای تمام افغان‌ها است.

سخنگوی نظامیان آمریکایی از طالبان و دولت افغانستان خواست که تمام تلاش‌های خود را برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در این کشور متمرکز کنند.

گروه طالبان با صدور اطلاعیه ای مدعی شده بود که آمریکایی ها توافقنامه دوحه را نقض کرده و همراه با نیروهای دولتی افغانستان پایگاه های آنها را هدف حملات قرار داده و حتی حملات شبانه نیز داشته اند.

براساس اطلاعیه گروه طالبان، این گروه با اگرچه توانایی حمله بر مراکز شهرها و پایگاه های نیروهای افغان و آمریکایی را دارند اما تاکنون دست به چنین اقدامی نزدند.

توافقنامه صلح آمریکا و طالبان ۲۹ فوریه در دوحه قطر امضا شد و براساس آن قرار بود که با ازاد شدن ۵ هزار زندانی طالبان در بند دولت افغانستان تا ۱۰ مارس (۲۰ اسفند ۱۳۹۸) گفت وگوهای بین الافغانی آغاز شود که البته تاکنون هیچ یکی از این اهداف محقق نشده است.