آغاز لویه جرگۀ مشورتی صلح به ریاست عبدالرب رسول سیاف؛ غیبت چهره های سیاسی افغان

لویه جرگۀ مشورتی صلح امروز دوشنبه (۹ ثور) با اشتراک سه هزار و ۲۰۰ نماینده مردم از سراسر افغانستان، آغاز شد و برای چهار روز ادامه خواهد داشت.

نگاه نو_ این جرگه در حالی آغاز می‌شود که پیش از این شماری از نامزدان انتخابات ریاست‎جمهوری و سیاسیون این جرگه را تحریم و آن را «هدر دادن زمان و پیکار انتخاباتی» برای رییس‌جمهور غنی خواندند.

محمدعمر داوودزی، رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح و رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح در مراسم آغاز این جرگه گفت که ۳۲۰۰ تن به شمول ۳۰۰ مهمان از سراسر کشور در این جرگه، شرکت کرده‌اند.

او افزود: «شما باور داشته باشید که نماینده از تمامی ولسوالی‎های افغانستان در این جا، حضور دارد. با طالبان هم صدا کردیم که مانع کسی نشوند که دراین جرگه شرکت کنند و باور داشته باشید که ما از کسی نشنیدیم که کسی مانع شرکت شان شده باشد.»

او افزود که ۵۱ کمیته ایجاد خواهد شد و هر کمیته حدود ۷۰ نماینده خواهد داشت و برای چهار روز رایزنی خواهند کرد.

به گفتۀ آقای داوودزی، در مراسم این جرگه، مشاوران رییس‌جمهور غنی، دیپلومات‌ها و والیان و دیگر اعضای کابینۀ حکومت به شمول حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و معصوم استانکزی، رییس امنیت ملی، شرکت کرده‌اند.

اما عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در این جرگه شرکت نکرد و پیش از این به علت شرکت نکردن در این جرگه را، روشن نبودن علت جرگه صلح از سوی ریس‌جمهور می‌داند.

از سویی‌هم، رییس‌جمهور غنی در سخنرانی‌اش در آغاز این جرگه، هشدار داد که اجازه نخواهد داد تا روند گفتگوهای صلح، غیر افغانی شود.

آقای غنی می‌گوید که با درنظرداشت رایزنی‌های ۳۲۰۰ تن از اعضای جرگۀ مشورتی صلح، سیاست مصالحه و گفتگو را تدویت خواهد کرد، نه به گفتۀ او این که این روند در انحصار ۱۵ تنی باشد که درشعاع شش کیلومتری ارگ اند.

او، از کمک‌های جهان به افغانستان هرچند ستایش می‎کند، اما می‌گوید که آینده از خود افغانان است و آنان نمی‌خواهند گدایی کنند بل می‌خواهند بر پاهای خود شان بیستند.

او همچنان با اشاره به بسیاری از سیاستگران که شرکت در جرگه را تحریم کرده‌اند، می‌گوید که دربارۀ کسانی که حضور نیافته‌اند گپ نمی‎زند، بل شرکت کننده‌گان جرگه قضاوت خواهند کرد.

رییس جمهور به این باور است که بار جنگ را مردم غریب به دوش می‌کشند، نه نخبگان.

پیش از این، شماری از سیاستمداران خواستار به تعویق افتادن لویه جرگه شده بودند.

اما آقای غنی در این باره می‌گوید: «لویه جرگه تسهیل کننده صدای مردم افغانستان است، از نظر زمانی لویه جرگه همین حالا باید تدویر می‌یافت که به خیر تدویر یافت، هر نوع تصمیم بدون مشوره با مردم خام است.»

روز یک‌شنبه آقای داوودزی، در گفتگو با طلوع‌نیوز گفت که این جرگه برای سرعت بخشیدن به روند صلح است و هیچ جنبۀ انتخاباتی ندارد.

پیش‌ازین، در حدود ده دستۀ انتخاباتی و شماری از جریان‌های سیاسی مشمول عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفته‌اند که بدلیل این‌که جرگۀ مشورتی صلح کمک به روند صلح نمی‌کند، در آن شرکت نمی‌کنند.

آقای غنی همچنان به شرکت کننده‌گان گفت که قشر سیاسی در حال تحول است و «شما نماینده‌های تمام افغانستان، قشر تازۀ سیاسی هستید و بالای قضاوت شما، من باورمند هستم.»

غنی درخطاب به نماینده‎گان جرگه می‌گوید: «هیچ کس صلاحیت سانسور شما را ندارد، پس حرف دل تان را بگوید و شرط‌های شما شرط‌ها ما خواهد بود. من آماده هستم که حرف‌های طولانی شما را بشنوم و به اساس گفته‌های شما نبظ حکومت خود را عیار سازم».

آقای غنی، عبدالرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی را به‌عنوان رییس این جرگه، پیشنهاد کرد.

آقای سیاف پس از پذیرفتن ریاست این جرگه، از رییس‌جمهور و شرکت کننده‌گان برای اعتماد شان، سپاس گذاری کرد و افزود که «ما در این جرگه راه را برای تأمین صلح باز خواهیم کرد.»

او اضافه کرد که کسانی که در این جرگه شرکت نکردند، مخالف نیستند، «در روش‎ها کمی مشکلات باشد با آن هم، انشالله رفع می‌شود.»

آقای سیاف به طالبان گفت: «آغوش مردم برای طالبان باز است، البته با حفظ حاکمت افغانستان و هر وقت که آمدن خوش آمدن.»

اما، طالبان این را نمایشی خوانده‌اند و گفته‌اند که رییس‌جمهور برای ادامۀ کارش این جرگه را برگزار می‌کند.